Hopp til hovedinnhold

Hva er COIL og hvordan kommer du i gang?

På denne siden finner du informasjon om hva COIL er for noe, samt tips til hvordan du kan komme i gang.

Sist oppdatert : 3. juli 2024

Hva er COIL?

Collaborative Online International Learning (COIL) er en undervisnings- og læringsmetode som kobler studenter på tvers av land og kulturer for læring og samarbeid. Dialogen og samarbeidet skjer digitalt. COIL legger vekt på interkulturell læring og gir studenter kompetanse innen samhandling, kommunikasjon og digitale verktøy. COIL kombinerer internasjonalt samarbeid og global læring.

COIL er tilgjengelig, fleksibel, og bærekraftig, og skjer innenfor et eksisterende emne. Det er ikke nødvendig med egne avtaler for å inngå et slikt samarbeid. COIL komplimenterer heller erstatter tradisjonell utveksling.

I følge SUNY COIL Center, som er et ledende fagmiljø innen COIL, kan COIL oppsummeres med følgende punkter:

  • Kan utvikles i hvilket som helst fag, tverrfaglighet fungerer også bra
  • Legger til rette for studentaktiv læring og samarbeid
  • Legger vekt på interaksjon og forståelse på tvers av ulike kulturer
  • Kan vare mellom 5 og 15 uker
  • Kan være en karaktergivende aktivitet
  • Kan bruke en rekke ulike teknologier alt etter hva som passer for læringsmålene
  • Kan vare gjennom et helt emne eller settes opp som en egen modul som del av et emne

Begrepene COIL og virtuell utveskling brukes ofte om hverandre, og COIL er en av flere mulige former for virtuell utveksling.

EU-prosjektet EVOLVE har laget en rekke ressurser og forsket på COIL og virtuell utveksling. De har også laget denne korte videointroduksjonen til hva virtuell utveksling er:

Hva kan du oppnå med COIL?

For studenter

  • interkulturell kompetanse
  • samarbeid i internasjonale team
  • digital kunnskap
  • språkkompetanse
  • “21st century skills”
  • internasjonalt nettverk

For underviser

  • interkulturell kompetanse
  • nettverksbygging
  • forskningssamarbeid
  • økt kunnskap om digitale verktøy

For institusjonen

  • verktøy for internasjonalisering hjemme/internasjonalisering av studieprogram
  • styrke internasjonalt samarbeid
  • forskning
  • fysisk studentmobilitet
  • studentaktiv læring og samarbeid

Hvordan skaffe seg en COIL-partner?

Før man går i gang med en COIL er det viktig å finne en god samarbeidspartner som man kan samarbeide med. Her er noen generelle tips til det.

  1. Undersøke i eget nettverket, om de har en god samarbeidspartner/internasjonal kollega de kan tenke seg å utvikle en COIL med.
  2. Ta kontakt med internasjonal avdeling på egen institusjon, og be de om å vurdere eksisterende partnerne
  3. Ta i bruk internasjonale COIL nettverk (som for eksempel) eller benytte internasjonale konferanser som f.eks IVEC.
  4. COIL forum (LENKE)
  5. Universitetsalliansene har gjerne gode partnere man kan sjekke med.

Hvilke komponenter inngår i en COIL?

Gode COIL-samarbeid følger gjerne en fast progresjon gjennom faste faser. SUNY COIL Center har identifisert og beskrevet de ulike fasene i en COIL:

Teambuildingfasen inkluderer introduksjoner og «icebreakers» sammen med diskusjoner og aktiviteter som legger til rette for at studentene blir kjent med hverandre og blir trygge på hverandre, og med å samarbeide digitalt og på tvers av kulturer.

I neste fase introduseres komparative diskusjoner og prosjektene som grupper av studenter skal arbeide sammen om. Arbeidet organiseres slik at studentene er forberedt til å arbeide effektivt sammen om oppgaven(e).

Prosjektfasen er hovedaktiviteten i samarbeidet. Dette er fasen der studentene bruker kunnskap, løser oppgaver sammen eller har diskusjoner rundt temaet for samarbeidet.

Den siste fasen inkluderer presentasjoner av arbeidene og refleksjoner rundt innhold i modulen, interkulturelle aspekter ved samarbeidet og konklusjoner.

Hva skal til for å lykkes med COIL?

Et COIL-samarbeid utvikles av undervisere forskjellige institusjoner som ønsker å berike kursene sine med studentinteraksjon og læring gjennom samarbeid. Underviserne samarbeider om å designe og gjennomføre en COIL, slik at denne kan tilpasses behovene til den enkelte klassen eller studentgruppen og til ulike fagdisipliner. Det krever god planlegging og fokus på design for å oppnå et vellykket COIL samarbeid som gagner studenter, undervisere og institusjoner.

Et COIL-samarbeid kan utvikles av undervisere ved ulike institusjoner som ønsker å berike kurs eller emner med studentinteraksjon og læring gjennom samarbeid. Design og gjennomføring av en COIL krever tett samarbeid slik at den blir tilpasset behovene til de ulike emnene, studentgruppene og fagdisiplinene. Det krever god planlegging og fokus på design for å oppnå et vellykket COIL samarbeid

Universitetet i Sørøst-Norge lister opp følgende suksessfaktorer:

  • Kjenn din partner: Godt samarbeid mellom undervisere i forkant og under gjennomføring av COIL-undervisning er sentralt for å lykkes. Husk å bruke tid til å bli kjent med dine samarbeidspartnere og deres kontekst.
  • Identifiser felles læringsutbytte
  • Tidlig og tydelig kommunikasjon med studentene
  • Lignende eller balanserte krav og forventninger mellom studentgruppene som deltar (studiepoeng, obligatorisk eller frivillig deltakelse, med karakter eller ikke)

I tillegg anbefales det å:

  • Sett av nok tid til å bli kjent/sosiale aktiviteter
  • COIL egner seg for prosjektbasert læring

Finansieringsmuligheter

Det er mulig å inkludere COIL i eksternfinansierte prosjekt, for eksempel UTFORSK eller NORPART. I tillegg kan COIL være den digitale komponenten i Erasmus+ Blended Intensive Programmes.

EU støtter også opp om virtuell utveksling gjennom Erasmus+ programmet Virtuell utveksling for høyere utdanning og ungdom. For å kunne søke om disse midlene må en være del av et større konsortium med deltakere fra utvalgte land. For mer informasjon se våre nettsider under.