Hva er modulstrukturert opplæring?
Modulstrukturert opplæring for voksne er fleksibel og tilpasset opplæring som organiseres i mindre enheter. Deltakere blir kartlagt og innplasseres på riktig nivå og får utdelt et kompetansebevis for hver fullførte modul.
Sist oppdatert : 12. august 2025Modulstrukturert opplæring for voksne ble innført da Stortinget vedtok ny opplæringslov, som trådte i kraft 1. august 2024. Voksnes rett til opplæring omtales i kapittel 18 i opplæringsloven (pdf, stortinget.no), og deles inn i forberedende opplæring for voksne (FOV) og videregående opplæring for voksne (VOV). Det overordnede prinsippet for opplæringen er at ingen skal måtte gjennomføre mer opplæring enn det som er nødvendig for å oppnå ønsket sluttkompetanse.
En opplæring som er bedre tilpasset voksne
Modulstrukturerte læreplaner for FOV og VOV skal sammen legge til rette for en opplæring som er bedre tilpasset voksne. På bakgrunn av kartlegging og realkompetansevurdering skal deltakeren få et opplæringstilbud som bygger videre på den kompetansen den voksne allerede har. Opplæringen skal ta utgangspunkt i den voksnes ønske om sluttkompetanse. Opplæring etter modulstrukturerte læreplaner skal blant annet kunne inngå i introduksjonsprogram for nyankomne flyktninger og i kvalifiseringsløp i regi av Nav.
Modulstrukturering innebærer å organisere opplæringen i mindre enheter. Deltakerne skal kartlegges og innplasseres på modulen som samsvarer med den kompetansen de allerede har. Deltakeren kan avslutte opplæringen og få utstedt et kompetansebevis etter gjennomførte moduler. Kompetansebeviset gir et grunnlag for videre opplæring, og vil kunne ha betydning når den voksne søker arbeid.
Ny opplæringslov åpner for at fylkeskommunen kan ta inn voksne som ikke har fullført opplæring på nivået under, i videregående opplæring. De voksne vil da få opplæring i et kombinasjonsløp med opplæring både etter læreplaner for FOV og læreplaner for VOV.
I denne episoden samtales det om hvordan opplæringen av voksne kan ta høyde for deltakerens medbrakte kompetanse og ferdigheter/erfaring.
- Hvilke forventinger har du til de nye læreplanene og den nye måten å organisere opplæringen på?
- Hvordan ser du på ressursperspektivet ift. dine deltakere?
- Hvordan tenker du ressursperspektivet kan tas med for å styrke opplæringen? Har du erfaringer knyttet til dette?
- Hvilken fordel tenker du er størst ved de nye læreplanene?
Forberedende opplæring for voksne – FOV
Forberedende opplæring for voksne (FOV) er opplæring på nivået under videregående skole. Læreplanene for FOV erstattet læreplanverket i Kunnskapsløftet 2020 (LK20) i grunnskole for voksne og forsøkslæreplanene i forberedende voksenopplæring (FVO) 1. august 2024. FOV har læreplaner i følgende fag:
- norsk for språklige minoriteter
- norsk
- samfunnsfag
- naturfag
- matematikk
- engelsk
- grunnmodulen – grunnleggende lese- og skriveopplæring
Læreplanen i norsk for språklige minoriteter er en norskplan for de som skal lære norsk som andrespråk. Den er sidestilt med læreplanen i norsk, og opplæringen avsluttes med sluttvurdering og eksamen.
Modulene i FOV
Fagene i FOV er delt inn i fire moduler som bygger på hverandre. Læreplanene har et gjennomgående voksen-, andrespråks- og ressursperspektiv. Læreplanene bygger på forsøkslæreplanene, og har samme struktur som læreplanene i LK20. Opplæring i norsk språk er integrert i fagene og tar utgangspunkt i Det felles europeiske rammeverket for språk. Sluttkompetansen for modul fire er innplassert på nivå 2 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR), på samme måte som øvrig grunnskoleopplæring. Norsknivået på modul 4 ligger på nivå B1/B1+ etter rammeverket for språk.
Innholdet i læreplanene er tilpasset målgruppen for FOV. Læreplanene i fagene fremstår derfor som annerledes og mer komprimerte enn læreplanene for 10. trinn i ordinær grunnskole. Begge gir grunnlag for opptak til videregående opplæring.
Det er også en grunnmodul for voksne som ikke har lært å lese og skrive tidligere. Det skal være mulig å starte på grunnmodulen i FOV og avslutte med eksamen på modul 4.

Hvem er målgruppen for FOV?
Voksnes rett til opplæring på nivået under videregående videreføres i § 18-2 i ny opplæringslov (udir.no). Det innebærer at alle voksne som har behov for opplæring på dette nivået, har rett til det dersom de er over opplæringspliktig alder og ikke har rett til videregående opplæring.
Opplæringen skal ivareta at mange vil starte i FOV med et begynnernivå i norsk. Samtidig skal opplæringen også være relevant for voksne med norsk som førstespråk som har behov for opplæring i fag og/eller grunnleggende ferdigheter. Det målgruppen for opplæringen har til felles, er behov for opplæring på nivået under videregående.
Nyankomne flyktninger og innvandrere som har grunnskole fra før av, inngår ikke i målgruppen for FOV.
Videregående opplæring for voksne – VOV
Det er Utdanningsdirektoratet (Udir) som har ansvaret for videregående opplæring for voksne (VOV). August 2024 forelå det modulstrukturerte læreplaner i tretten lærefag.
Eksisterende ordninger for fag- eller svenneprøver utgjør sluttvurderingen.
Kombinasjonsløpet
Modulstrukturert opplæring skal legge til rette for at opplæring for voksne blir bedre tilpasset voksnes behov. Det er deltakerens ønskede sluttkompetanse som skal være styrende for måten opplæringen organiseres på. I opplæringsloven åpnes det for at fylkeskommunen kan gi videregående opplæring til voksne som ikke har fullført grunnskoleopplæring eller tilsvarende.
Det betyr at det åpnes for at voksne kan få opplæring både i moduler på grunnskolenivå og videregående nivå samtidig, i et kombinasjonsløp. Dette forutsetter et samarbeid mellom den aktuelle kommunen og fylkeskommunen.
Å kunne kombinere moduler fra nivået under videregående opplæring med opplæring i lærefag, kan gi kortere og mer effektive kvalifiseringsløp.
HK-dir og Udir har i fellesskap det faglige ansvaret for innhold, informasjon, veiledning og utvikling av ressurser og støttemateriell for kombinasjonen av de to nivåene.
Modulforsøket
Målet med modulforsøket var å prøve ut fleksible, effektive og tilpassede opplæringsløp for voksne deltakere. Modulforsøket ble avsluttet 31. juli 2024.