Samarbeid i kombinasjonsløpet: Fra inntak til fagbrev
For at et kombinasjonsløp kan gi et effektivt opplæringsløp for en voksen, er det viktig med samarbeid både på systemnivå og opplæringsnivå
Sist oppdatert : 25. november 2024Fra inntak til fagbrev, hvordan har vi samarbeidet i kombinasjonsløpet?
Her deler Sonja Popadic erfaringer fra dette samarbeidet, og vi får høre en deltakers erfaring fra opplæring i bedrift.
Språk-, yrkesfag- og grunnopplæring
Denne filmen viser oss ett eksempel på hvordan kombinasjonsløpet har foregått i forsøket, hvor deltakerne er i samlinger på skolen annen hver uke. Vi møter Sewrana og hennes hverdag både på skolen og på sykehjem, og får et innblikk i hvordan Oslo Voksenopplæring har lagt opp utdanningsløpet slik at hun kan nå sluttkompetansen og bli helsefagarbeider. Vi møter også lærerne ved Oslo VO, og hører noen av erfaringene de har gjort seg i arbeidet i kombinasjonsforsøket.
Deltakere i kombinasjonsforsøket er tatt inn i videregående opplæring for å oppnå fagbrev mens de fortsatt følger opplæring under videregående nivå. Dette krever en formell samarbeidsavtale mellom kommunen og fylkeskommunen.
Deltakerne er lærlinger i bedrift og jobber med moduler fra yrkesfaget som kobles opp mot kompetansemål på nivå under vgs, mens kompetansemål fra grunnskole settes i sammenheng.
En viktig del av dette arbeidet er hvordan yrkesfag-, språk- og grunnopplæringen kombineres. Dette kan vi se i det tette samarbeidet mellom norsk- og samfunnsfaglæren i FVO med programfaglæreren fra vgs som følger deltakerne opp både på skolen og ute i bedrift. Deltakerne får også en tett oppfølging av instruktøren på arbeidsplassen.
Oslo VO har deltatt i et utviklingsarbeid i samarbeid med NAFO (Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring) hvor de har prøvd ut og videreutviklet Sirkelen for undervisning og læring i en yrkeskontekst. Oslo VO har etablert et samarbeidsteam mellom FVO-lærere og programfaglærere som planlegger felles samlinger hvor de jobber med språket som er nødvendig for at deltakerne skal få en god forståelse og progresjon i lærefagsmodulene.
- Hvilke muligheter og begrensninger ser du i din organisasjon for å tilrettelegge for integrert språklæring i en yrkesfaglig kontekst?
- Hvordan kan dere i kollegiet målrette språkopplæringen til voksne som går i et fagopplæringsløp slik at deltakerne har det nødvendige språket for å løse arbeidsoppgavene de møter i opplæring i bedrift?
På vei mot fagbrev med FOV
I denne podkast-episoden får du møte Trude Thuv-Slettli og Seline Eskedal Amundsen som har erfaring med opplæring i kombinasjonsforsøket. Her får deltakerne opplæring på nivået under videregående og på videregående nivå samtidig. I tillegg lærer deltakerne norsk og får opplæring ute i bedrift.