Hopp til hovedinnhold

Høyere utdanningsavtaler

Hva bør institusjonsledelse og administrasjon vurdere når utdanningsavtaler skal inngås?

Sist oppdatert : 28. oktober 2023
  • Er det vurdert om potensielle etiske- og sikkerhetsrelaterte hensyn er under press og tilsvarende hensyntatt i avtalen? Det kan handle om vern av akademiske verdier som ytringsfrihet i undervisningssituasjon for underviser og student, personvern og informasjonssikkerhet.
  • Er felles utvekslingsavtaler mellom flere norske institusjoner og utenlandsk partner vurdert? Gjelder spesielt mindre fag og institusjoner.
  • Er avtalen forankret i de ansattes faglige nettverk? Dette har betydning for kvalitetssikring, eierskap og oppfølging.
  • Er faglige gevinster, betydning for kvalitet i utdanning og forskning, vurdert?
  • Er utfordringer knyttet til overføringsgrunnlaget for personopplysninger til tredjeland vurdert?
  • Er det tydelig avklart på hvilke vilkår partene kan avsluttetvekslingsavtalen kvalitetssikret juridisk og administrativt?
  • Er relevans og muligheten til å utvikle kunnskap som samfunnet har behov for vurdert?
  • Er synlighet og påvirkning av eget rennommé vurdert?
  • Er det utarbeidet egne avtaler for praksismobilitet som ivaretar faglig oppfølging og formell uttelling?
  • Er samarbeidsavtalen signert på riktig nivå?
  • Er det behov for oppholdstillatelse eller visum? Hvilken type tillatelse eller visum er nødvendig? For mobilitet til Norge, se udi.no.

Hva bør fagmiljø vurdere før inngåelse av utdanningssamarbeid?

  • Formuler hva som er målet med samarbeidet. Hva er begrunnelsen for valg av land og partner(e) mht. merverdi for samarbeid innen høyere utdanning?
  • Er aktuelle samarbeidspartnere akkrediterte og gradsgivende høyere utdanningsinstitusjoner?
  • Er undervisningssamarbeidet kompatibelt med det norske rammeverket for godkjenning av studiepoeng fra utenlandsopphold?
  • Kan planene gjennomføres uten å bryte gjeldende lovverk i noen av landene, f.eks. knyttet til personvern?
  • Hvordan er det akademiske året og budsjettåret inndelt, og hvordan er mottaksapparat for internasjonale studenter på partnerinstitusjonene organisert?
  • I hvilken grad er akademisk frihet ivaretatt i pensum og undervisning?
  • I hvilken grad kan studenter, ansatte og andre involverte i samarbeidet bli utsatt for politisk press?
  • Hvilket støtteapparat har studenter og stipendiater på utveksling gjennom samarbeidet?
  • Hvordan er mulighetene for involvering av studenter i forskningsaktiviteter? Vil slik involvering kreve egne sikringstiltak

Andre verktøy og ressurser

Kunnskap om land:

Ansvarlighet i internasjonale samarbeidsavtaler innenfor utdanning: