Hopp til hovedinnhold

Overgangsordninger mellom høyere yrkesfaglig utdanning og universitets- og høyskoleutdanning

5. HK-dirs vurdering og anbefaling

HK-dirs vurdering er at samarbeidsprosjektene har bidratt til en økt forståelse og anerkjennelse av hva høyere yrkesfaglig utdanning er blant institusjonene som har deltatt. Prosjektene har vist at god kjennskap på tvers av utdanningsnivåene er viktig for å få til gode overgangsordninger.

5.1 Hvilke barrierer hindrer forutsigbare overgangsordninger?

Prosjektene har pekt på elementer i lov og forskrift knyttet til opptak og godkjenning av deler av en utdanning som er barrierer for likebehandling og forutsigbarhet for søkerne.

Barrierer for godkjenning av en fagskoleutdanning

  • Å sammenligne læringsutbytter fra to ulike nivå i NKR er ressurskrevende.
  • Godkjenning av høyere yrkesfaglig utdanning er regulert i dagens UH-lov §3-5 f som er en «kan» bestemmelse, for høyere utdanning er det en «skal» bestemmelse.
  • Det er ulik forståelse av hva et studiepoeng er i HYU og i UH.
  • Det er varierende kjennskap til utdanningstilbud i høyere yrkesfaglig utdanning.
  • Det er ressurskrevende å vedlikeholde en overgangsordning ved endringer i utdanningene.
  • Utdanningene reguleres av ulike lover og tolkning av lov og forskrift kan føre til forskjellsbehandling.

Barrierer for opptak

  • Fagskolegrad kvalifiserer ikke for opptak til høyere utdanning.
  • Tilleggskrav etableres i overgangsordninger for å oppnå det totale læringsutbytte.
  • Fagskoleingeniøren får ikke startet på realfagskurs uten oppnådd GSK.

For å legge til rette for forutsigbare overgangsordninger mener HK-dir at det i fortsettelsen er viktig å finne løsninger i regelverket på nasjonalt nivå og knytte enda tettere bånd mellom utdanningstypene. Sentrene for fremragende høyere yrkesfaglig utdanning (SFY) forventes å bidra på dette området, det vil også være relevant å samarbeide med sentrale aktører i UH-sektoren for å sammen finne gode løsninger. Prosjektene har fått frem ny og nyttig kunnskap om utfordringsbildet, og pekt på mulige løsninger på systemnivå. Pilotordningen har imidlertid ikke bidratt til at vi nå har fått frem modeller som uten videre kan tas i bruk av andre institusjoner. Prosjektperioden har vært for kort til å kunne gi data knyttet til opptak eller gjennomføring, det vil derfor være viktig å følge opp prosjektene videre. Særlig med tanke på omfang av studenter som benytter seg av overgangsordningene, erfaringer med disse og studentenes gjennomføring.

5.2 Anbefalinger

HK-dir mener at i det videre arbeidet bør følgende sees nærmere på:

Studiepoeng

Samarbeidsprosjektene peker på at det er ulik forståelse av hva et studiepoeng er i HYU og i UH. I HK-dirs vurderinger og anbefalinger etter Deloitte sin evaluering av Fagfolk for fremtiden blir det pekt på behovet for å avklare forståelsen av studiepoengsbegrepet og utrede muligheten for å knytte HYU til det europeiske utdanningsområdet, ECTS.

HK-dir mener at uklarheter knyttet til studiepoengsbegrepet bør avklares og at en kobling til ECTS bør utredes for at HYU skal befeste sin plass i utdanningssystemet og at dette sees i sammenheng med Deloitte sin anbefaling nr. 5 Det bør arbeides videre med tiltak som kan bidra til økt synlighet og til å sikre at høyere yrkesfaglig utdanning er et attraktivt utdanningsvalg.

Opptakskrav til bachelorutdanning

Samarbeidsprosjektene peker på to problemstillinger knyttet til opptak; det generelle opptakskravet til høyere utdanning og spesielle opptakskrav etablert for fagskolekandidater i en overgangsordning.

  1. Prosjektene har vist barrierer for kandidater med fagskolegrad. I dag er det kun fagskolekandidater med høyere fagskolegrad som kvalifiserer til opptak i høyere utdanning. HK-dir mener at det bør utredes om fagskolegrad kan være generelt opptaksgrunnlag til høyere utdanning.
  2. Prosjektene har vist at det i noen tilfeller blir etablert spesielle opptakskrav for fagskolekandidater i en overgangsordning i form av tilleggsemner eller karaktersnitt utover de spesielle opptakskravene som allerede tilhører en utdanning. HK-dir kan ikke se at det er rom i forskrift om opptak til høgare utdanning for slike spesielle opptakskrav kun for fagskolekandidater. Spesielle opptakskrav bør være rimelige og like som for andre søkergrupper.

Informasjon og erfaringsdeling

HK-dir mener at det er viktig å arbeide videre med overgangsordninger og foreslår sammen med NOKUT å legge til rette for et seminar med samarbeidsprosjektene i 2024. Det vil være nyttig i fortsettelsen å involvere relevante aktører fra UH i det videre arbeidet. Det vil også være viktig å videreutvikle veiledningssidene til NOKUT etter hvert som ny kunnskap kommer til for å fortsette arbeidet med å legge til rette for forutsigbare overgangsordninger.

HK-dir mener at Kunnskapsdepartementet vil gi tydelige styringssignaler både til høyere yrkesfaglig utdanning og høyere utdanning dersom tiltak knyttet til studiepoeng og regelverk blir lagt frem i ny melding til Stortinget. Tydelige styringssignaler vil legge til rette for likebehandling og forutsigbarhet ved opptak til og godkjenning av utdanning.