Hopp til hovedinnhold

Overgangsordninger mellom høyere yrkesfaglig utdanning og universitets- og høyskoleutdanning

6. Vedlegg 1: Relevant regelverk for overgangsordninger

Studiepoeng

Studiepoeng er i fagskolelovens §17 beskrevet som:

en betegnelse på læringsutbytte og normert studietid.

I lov om universiteter og høyskoler (UH-lov) omtales studiepoeng i §3-8. Undervisning:

(1) Studieåret er normalt 10 måneder. Styret fastsetter undervisningsterminene. Et fullt studieår er normert til 60 studiepoeng.

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR)

NKR består av åtte nivå hvor høyere yrkesfaglig utdanning er på nivå 5.1 for fagskolegrad og 5.2 for høyere fagskolegrad. Bachelorutdanning er innplassert på nivå 6.2. De tilhørende læringsutbyttebeskrivelser beskriver hvilket læringsutbytte studenten får på de enkelte nivå i NKR. Et eksempel på dette kan være et læringsutbytte på nivå 5.2. beskriver «har kunnskap om …» og på nivå 6.2 «har bred kunnskap om ...».

Opptakskrav til bachelorutdanning

Generelle opptakskrav til UH er i gjeldende regelverk generell studiekompetanse (GSK) eller realkompetanse ved fylte 25 år. Kandidater med høyere fagskolegrad (120 stp.) har GSK, kandidater med fagskolegrad (60-90 stp.) oppfyller ikke krav om GSK med mindre de har GSK fra videregående opplæring. Spesielle opptakskrav kommer i tillegg for enkelte utdanninger og er spesifisert i opptaksforskriften. Et eksempel på dette er krav om realfag, matematikk og fysikk, for opptak til ingeniørutdanningene.

Godkjenning av tidligere utdanning

I gjeldende UH-lov er godkjenning av annen utdanning regulert i §3-5 f. Faglig godkjenning av utdanning som ikke er regulert av denne loven, og av dokumentert realkompetanse.

(1) Universiteter og høyskoler som tilbyr akkrediterte studier etter denne loven, kan, etter søknad fra enkeltpersoner, godkjenne bestått utdanning fra norske utdanningsinstitusjoner som ikke er regulert av denne loven, og utenlandsk utdanning som ikke er høyere utdanning, samt dokumentert realkompetanse, som del av søkerens studium ved institusjonen.

(2) Godkjenningen er en faglig vurdering av om studenten har oppnådd et bestemt faglig nivå, det vil si et læringsutbytte tilsvarende det som kreves for de aktuelle emnene. En slik godkjenning innebærer at det gis uttelling i studiepoeng tilsvarende dette faglige nivået

Ny UH-lov trer i kraft 01.08.243 der ordlyden i godkjenningsparagrafen er justert; ny lov § 9-2: Faglig godkjenning av utdanning som ikke er regulert av denne loven, og av dokumentert realkompetanse:

Universiteter og høyskoler kan godkjenne utdanning fra norske institusjoner som ikke er regulert av denne loven, utenlandsk utdanning som ikke er høyere utdanning, og dokumentert realkompetanse som del av en students utdanning ved institusjonen dersom studenten har oppnådd et læringsutbytte tilsvarende det som er fastsatt for det aktuelle studiet ved den godkjennende institusjonen.  

Ordlydsendring i ny lov tydeliggjør søkers rettighet om å få sin søknad vurdert.

I godkjenningsforskriften er det beskrevet at en student må avlegge minst 60 nye studiepoeng ved ny gradsutdanning.