WAD nå?
Hvordan kan universitets- og høyskolesektoren i Norge møte kravene til universell utforming av IKT?7. Referanser
Anskaffelsesforskriften. (2016). Forskrift om offentlige anskaffelser (FOR-2016-08-12-974). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-08-12-974
Bufdir. (u.å.). Utdanning. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Hentet 12. august 2025, fra https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/funksjonsnedsettelse/funksjonsnedsettelse-utdanning/
Bufdir. (2020). Universell utforming: Tilstandsanalyse og kunnskapsstatus. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). https://kudos.dfo.no/dokument/32733/universell-utforming-tilstandsanalyse-og-kunnskapsstatus
Chen, W., Sanderson, N. C. & Kessel, S. (2018). Making Learning Materials Accessible in Higher Education—Attitudes Among Technology Faculty Members. Studies in Health Technology and Informatics. https://doi.org/10.3233/978-1-61499-923-2-87
Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. (2024). Fremtidens digitale Norge: Nasjonal digitaliseringsstrategi 2024–2030. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/fremtidens-digitale-norge/id3054645/
ETSI, CEN & CENELEC. (2021). EN 301 549. Accessibility requirements for ICT products and services (EN 301 549 V3.2.1 (2021-03)). https://www.etsi.org/human-factors-accessibility/en-301-549-v3-the-harmonized-european-standard-for-ict-accessibility
FN-sambandet. (2025, 14. oktober). God utdanning. https://fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal/god-utdanning
Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger. (2013). Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger (FOR-2013-06-21-732). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-21-732
Fredborg, E. (2024, 3. oktober). Hver femte student har en funksjonsnedsettelse som er begrensende i studiene. Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/artikler/hver-femte-student-har-en-funksjonsnedsettelse-som-er-begrensende-i-studiene
HK-dir. (2024a). Digital omstilling i UH-sektoren: Status, muligheter og utfordringer 2023 (Rapport nr. 1/2024). Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. https://hkdir.no/no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/digital-omstilling-i-uh-sektoren-status-muligheter-og-utfordringer-2023
HK-dir. (2024b). Veileder for teksting av video i høyere utdanning. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. https://hkdir.no/no/dokumenter/veileder-for-teksting-av-video-i-hoyere-utdanning
HK-dir. (2025a). Kunnskap om studenter med funksjonsnedsettelse. En tilstandsanalyse av barrierer og utdanningsinstitusjonenes arbeid med inkludering (Rapport nr. 04/2025). Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/kunnskap-om-studenter-med-funksjonsnedsettelse-en-tilstandsanalyse-av-barrierer-og-utdanningsinstitusjonenes-arbeid-med-inkludering
HK-dir. (2025b). Kunstig intelligens i UH-sektoren. Moglegheiter, utfordringar og viktige område framover (Rapport nr. 01/2025). Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/kunstig-intelligens-i-uh-sektoren-moglegheiter-utfordringar-og-viktige-omrade-framover
HK-dir. (2024c, 17. desember). Universellforum på nett. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. https://hkdir.no/no/universell-utforming-tilrettelegging-og-laeringsmiljo/universellforum-pa-nett
Instructure. (u.å.). Product Collection. EdTech Collective Marketplace. Hentet 21. september 2025, fra https://apps.instructure.com/
Instructure. (2024a, 27. september). What types of media files can I upload in Canvas? Instructure Community. https://community.canvaslms.com/t5/Canvas-Basics-Guide/What-types-of-media-files-can-I-upload-in-Canvas/ta-p/617185
Instructure. (2024b, 8. oktober). How do I use the Accessibility Checker in the Rich Content Editor? Instructure Community. https://community.canvaslms.com/t5/Canvas-Basics-Guide/How-do-I-use-the-Accessibility-Checker-in-the-Rich-Content/ta-p/618238
Kommunal- og moderniseringsdepartementet. (2019). Høring - Forslag til gjennomføring av EUs nye regler om universell utforming av IKT. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-forslag-til-gjennomforing-av-eus-nye-regler-om-universell-utforming-av-ikt-i-norsk-rett/id2661591/
Kulturdepartementet. (2021a). Bærekraft og like muligheter – et universelt utformet Norge (2021–2025) [Handlingsplan]. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/barekraft-og-like-muligheter-et-universelt-utformet-norge/id2867676/
Kulturdepartementet. (2021b). Høring - gjennomføring av tilgjengelighetsdirektivet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/hoering--gjennomforing-av-tilgjengelighetsdirektivet/id2842980/
Kunnskapsdepartementet. (2021a). Strategi for digital omstilling i universitets- og høyskolesektoren. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/strategi-for-digital-omstilling-i-universitets-og-hoyskolesektoren/id2870981/
Kunnskapsdepartementet. (2021b). Tildelingsbrev til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse for 2022. https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/kd/Tildelingsbrev/id753324/
Kunnskapsdepartementet. (u.å.). Universiteter og høyskoler - regjeringen.no. Regjeringen.no. https://www.regjeringen.no/no/dep/kd/org/etater-og-virksomheter/underliggende-etater/statlige-universiteter-og-hoyskoler/id434505/
Likestillings- og diskrimineringsloven. (2017). Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (LOV-2017-06-16-51). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51
Pedersen, T. D., Flobakk-Sitter, F., Slette, A. L. & Korseberg, L. (2025). Tilgjengelighet i høyere utdanning. Innblikk i UH-institusjonenes arbeid med tilgjengeliggjøring av og i studietilbudene (Rapport nr. 2025:5). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/3176173
Proba samfunnsanalyse. (2018). Barrierer i høyere utdanning for personer med nedsatt funksjonsevne (Rapport 2018-02). https://bibliotek.bufdir.no/BUF/101/Barrierer_i_hoyere_utdanning_for_personer_med_nedsatt_funksjonsevne.pdf
Proba samfunnsanalyse. (2019). Universell utforming av IKT med vekt på læremidler i UH-sektoren (Rapport 2019-02). https://hkdir.no/no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/universell-utforming-av-ikt-med-vekt-pa-laeremidler-i-uh-sektoren
Prop. 81 L (2016–2017). (2017). Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven). Barne- og likestillingsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-81-l-20162017/id2547420/
Prop. 126 L (2022–2023). (2023). Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven). Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-126-l-20222023/id2984933/
Prop. 141 LS (2020–2021). (2021). Endringer i likestillings- og diskrimineringsloven mv. (universell utforming av IKT-løsninger) og samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 59 av 5. februar 2021 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2016/2102 om tilgjengeligheten av offentlige organers nettsteder og mobilapplikasjoner. Kulturdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-141-ls-20202021/id2843131/
Rambøll. (2024). Digital inkludering i praksis – en kartlegging av norske virksomheters arbeid med universell utforming. Rapport om virksomheters arbeid med uu av ikt-løsninger. Tilsynet for universell utforming av ikt. https://www.uutilsynet.no/kartlegginger/digital-inkludering-i-praksis-en-kartlegging-av-norske-virksomheters-arbeid-med-universell-utforming/2609
Sikt. (u.å.-a). Digital eksamen. Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør. Hentet 7. august 2025, fra https://sikt.no/tjenester/digital-eksamen
Sikt. (u.å.-b). Læringsplattformer (LMS). Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør. Hentet 1. juli 2025, fra https://sikt.no/tjenester/lms
Sikt. (u.å.-c). Utdanning og administrasjon. Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør. Hentet 7. august 2025, fra https://sikt.no/se-hva-vi-kan-tilby/utdanning-og-administrasjon
Sikt. (2022). Innsiktsprosjekt IT-støtte til fremtidens læring og vurdering [Prosjektrapport]. Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør. https://cms.sikt.no/sites/default/files/2023-01/Sikt%20prosjektrapport%202022-innsiktsprosjektet%20neste%20generasjon%20it-st%C3%B8tte%20til%20l%C3%A6ring%20og%20vurdering%20i%20UH-sektoren.pdf
Universitetet i Oslo. (2023, 27. februar). Autotekst i ny versjon: God og enkel automatisk teksting på norsk. https://www.uio.no/tjenester/it/aktuelt/om-it/2023/autotekst.html
Universitets- og høyskoleloven. (2024). Lov om universiteter og høyskoler (LOV-2024-03-08-9). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2024-03-08-9
Uu-tilsynet. (u.å.). Rapportar. Tilsynet for universell utforming av ikt. Hentet 24. oktober 2025, fra https://www.uutilsynet.no/rapportarkiv/rapportar/270?f%5B0%5D=gt%3A9
Uu-tilsynet. (2018). Begrepet digitale læremidler [Notat]. Upublisert. Digitaliseringsdirektoratet, saksnr. 15/00130-15.
Uu-tilsynet. (2025, 30. april). Kva seier forskrifta? Tilsynet for universell utforming av ikt. https://www.uutilsynet.no/regelverk/kva-seier-forskrifta/153
World Wide Web Consortium. (2021). Retningslinjer for universell utforming av nettinnhold (WCAG) 2.1. https://www.w3.org/Translations/WCAG21-no/