Hopp til hovedinnhold

Overgangsordninger mellom høyere yrkesfaglig utdanning og universitets- og høyskoleutdanning

2. Bakgrunn for tilskuddsordningen

I Fagfolk for fremtiden peker regjeringen på viktige prinsipper for fagskolens plass i utdanningssystemet og trekker frem at:

  • Fagskoleutdanning skal være en selvstendig del av utdanningssystemet, på nivået over videregående opplæring og komplementær til universitets- og høyskoleutdanning.
  • Det skal være gode overgangsordninger mellom utdanningstypene.
  • Fagskoleutdanningen skal gi gode kvalifikasjoner som raskt kan tas i bruk i samfunns- og næringsliv. (Fagfolk for fremtiden, s.52)

Regjerningen ønsker å legge til rette for forutsigbarhet for dem som ønsker alternative veier gjennom utdanningssystemet. Det blir trukket fram at prosessen ved overganger er omfattende og avhengig av at søker først klarer å konkurrere seg inn på ønsket utdanning for deretter å søke om fritak fra deler av fagskoleutdanningen. Regjeringen understreker at de ikke ønsker en vridning der fagskoleutdanning tilnærmer seg akademiske standarder for at studentene skal få fritak på bekostning av praksisnærheten som fagskoleutdanningen skal ha (Fagfolk for fremtiden, s.109).

Nasjonalt fagskoleråd utarbeidet i 2013 en modell som baserer seg på samarbeidsavtaler mellom fagskoler og universitets- og høyskoler, der sammenligning av læringsutbyttebeskrivelsene danner grunnlag for fritak fra deler av en utdanning. Videre peker Nasjonalt fagskoleråd på behovet for eventuelle forkurs, oppstartsprogrammer og tilpassede løp for fagskolestudenter for å dekke opptakskrav og de gjeldende læringsutbyttene for utdanningen. Denne modellen har vært utgangspunktet for flere etablerte overgangsordninger, spesielt innen de tekniske utdanningene som har lang tradisjon for lokale samarbeidsprosjekter. Universitets- og høgskolerådet (UHR), i samarbeid med Nasjonalt fagråd for tekniske fagskoleutdanninger (NFTF), ga i 2021 ut rapporten Dobbeltkompetanse; yrkesfaglig og forskningsbasert med mål om bedre overganger mellom fagskoleutdanninger innen tekniske fag og ingeniørutdanninger.

2.1 Om tilskuddsordningen

Relevante aktører ble invitert til å gi innspill til tilskuddsordningen som bidro til å danne grunnlag for målene ved ordningen. Følgende mål og forventede resultater ble etablert for ordningen:

Det overordnede målet er å gjøre utdanningsveier mellom høyere yrkesfaglig utdanning og universitets-/høyskoleutdanning tydeligere og mer forutsigbart for studentene. Det bør i tillegg etterstrebes likebehandling nasjonalt.

Videre ble følgende krav satt til søker:

  1. å utvikle, prøve ut og evaluere overganger mellom høyere yrkesfaglig utdanning og universitets-/høyskoleutdanninger;
  2. å legge til rette for at modell for overganger kan tas i bruk av andre institusjoner og/eller fagområder;
  3. gjensidig samarbeid mellom fagskoler og universiteter eller høyskoler.

Perioden for samarbeidsprosjektene var på inntil to år. Tre av prosjektene hadde behov for en lengre prosjektperiode og fikk innvilget det.

I prosjektperioden har HK-dir og NOKUT samarbeidet om to digitale erfaringsdelingsseminar, der prosjektene har presentert sine erfaringer og diskutert felles problemstillinger. Tilbakemeldingene fra deltakerne viser at erfaringsdeling underveis har vært nyttig for prosjektene og bidratt til avklaringer knyttet til regelverk i prosjektperioden. Tre av samarbeidsprosjektene har formidlet prosjektstatus på Fagskolekonferansen i 2022 og 2023.

Nasjonalt fagskoleråd, RFF, FFF, Nasjonalt fagråd for tekniske fag, Nasjonalt fagråd for maritime fag, Nasjonalt fagråd for helse- og oppvekstfag, UHR, ONF, NSO og Markom FS.