Hopp til hovedinnhold

Filmer og podkaster

Her finner du oversikt over aktuelle filmer og podkaster som omhandler realkompetansevurdering.

Sist oppdatert : 9. desember 2025

Filmer i realkompetansevurdering

Filmene viser kun korte innblikk i vurderingssituasjonen, det du ser er et utdrag, ikke en komplett realkompetansevurdering

Forberedende opplæring for voksne (FOV)

Realkompetansevurdering for sluttvurdering i samfunnsfag

Maria er fra Venezuela og ønsker å forsørge seg selv i Norge, med et fagbrev i hånden. Hun har ingen papirer på fullført grunnskole og skal nå gjennomføre en realkompetansevurdering, for å få avklart hvordan hun kan nå sitt mål.

Realkompetansevurdering for innplassering i naturfag

Hasan er fra Tyrkia og ønsker å fullføre grunnskole for å komme videre i utdanningsløpet. Han har har lite formell skolebakgrunn og mangler dokumentasjon fra hjemlandet. Med arbeidserfaring fra restaurant tar han nå en realkompetansevurdering i naturfag for å avklare hvilken kompetanse han allerede har, og hva som skal til for å gå videre.

Videregående opplæring for voksne (VOV)

Første møte med fagkonsulent

Ann har tidligere jobbet i bokhandel i Kenya og brukt engelsk både i skole og arbeid. Nå ønsker hun å ta høyere utdanning og trenger å få engelsk godkjent gjennom realkompetansevurdering. Filmen følger hennes første møte med fagkonsulenten og viser hvorfor denne samtalen er viktig for å skape trygghet, avklare forventninger og legge et godt grunnlag for vurderingen.

Fagkonsulentens rolle i realkompetansevurdering i samfunnsfag

Jonas droppet ut av videregående for 12 år siden og ønsker nå å ta fagbrev som helsefagarbeider. For å komme videre trenger han godkjent samfunnskunnskap gjennom realkompetansevurdering. Filmen løfter fram fagkonsulentens rolle i vurderingen. ¨

Podkaster

Episode 1: Smak av læring: Realkompetansevurdering og mestring i kokkfaget og ernæringskokkfaget

I denne episoden hører du universitetslektor Anette Lund Follestad fra OsloMet i samtale med yrkesfaglærere Siv-Anita Wernersdatter og Caroline Aukrusttrædet Jensen fra Mysen videregående skole. De gir et innblikk i deres arbeid med realkompetansevurdering etter ny modulstrukturert læreplan i kokkfaget. Utgangspunktet for samtalen er ulike vurderingsmetoder som setter individet i fokus, gjennom en helhetlig tilnærming på fag- og yrkeskompetanse.

Episode 2: Har alle voksne realkompetanse?

I denne episoden hører du universitetslektor Anette Lund Follestad fra OsloMet og Janne Hafslund fra Oslo voksenopplæring, Hovinbyen utforske hvordan erfaringer fra livet kan bli nøkkelen til tilpasset opplæring og muligheter i arbeidslivet. I samtalen setter de søkelys på realkompetansevurdering i forberedende opplæring for voksne (FOV) og diskuterer hvordan vi kan lete etter 'gullet' i det hver enkelt deltaker har med seg. Bli med på en spennende samtale om verdien av å anerkjenne voksnes kompetanse!

Episode 3: Bruk av tolk i realkompetansevurdering

I denne podkastepisoden møter du Kine Myhre fra Trøndelag fylkeskommune, som deler sine erfaringer med bruk av tolk i realkompetansevurdering. Gjennom flere år har hun arbeidet med vurdering av voksne deltakere innen helse- og oppvekst fag, der språk og kommunikasjon ofte utgjør en ekstra utfordring. Samtalen tar utgangspunkt i hvordan bruk av tolk kan bidra til en mer rettferdig og forsvarlig vurdering, samtidig som den ivaretar fagets krav til kommunikasjon og yrkeskompetanse.

Læreplanpodden, episode 14: Realkompetansevurdering som grunnlag for innplassering i modulstrukturert opplæring

I denne episoden får du høre om hva realkompetansevurdering er, hvorfor dette er så viktig for voksne som ønsker opplæring og kvalifisering, særlig nå også knyttet til innføring av modulstrukturertopplæring. I studio sitter programleder Helene Uri, Julie Løvseth fra HK-dir, som gir oss det nasjonale perspektivet og Signe-Kristine Kolsvik fra Moss voksenopplæring, som forteller om hvordan det kan gjennomføres i praksis.

Top-down realkompetansevurdering

I denne podkasten deler fagpersoner fra ulike yrkesområder sine erfaringer med top-down realkompetansevurdering — en metode der man vurderer

kandidatenes kompetanse med utgangspunkt i sluttkompetansen i VG3-læreplaner. Gjennom praksisnære eksempler belyses hvordan dette bidrar til å synliggjøre og anerkjenne uformell kompetanse i ulike yrkesfag. Podcasten er fra 2022, altså før fullføringsreformen og ny opplæringslov trådte i kraft. Eksemplene er like fullt aktuelle.