Hopp til hovedinnhold

Episode 1: Smak av læring: Realkompetansevurdering og mestring i kokkfaget

På denne siden finner du et skriftlig alternativ til podkastepisoden Smak av læring: Realkompetansevurdering og mestring i kokkfaget.

Sist oppdatert : 29. november 2024

I denne podkastepisoden møter du to fagkonsulenter fra Mysen videregående skole som har tatt i bruk den nye moduliserte læreplanen i kokkfaget. De deler erfaringer med å utforske ulike vurderingsmetoder som setter individet i fokus, gjennom en helhetlig tilnærming på fag- og yrkeskompetanse. Samtalen tar utgangspunkt i hvordan en realkompetansevurdering kan gjennomføres på en måte som er inkluderende og tilpasset voksne deltakere, og samtidig være i tråd med læreplanens overordnede del og tverrfaglige mål.

Medvirkende i episoden er universitetslektor Anette Lund Follestad fra Institutt for yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet i samtale med yrkesfaglærere Siv-Anita Wernesdatter og Caroline Aukrusttrædet Jensen ved Mysen videregående skole som begge gjennomfører realkompetansevurderinger.

Siv-Anita og Caroline forteller blant annet om ulike metoder for å få fremme en praksisbasert tilnærming til realkompetansevurdering som legger til rette for å vise kompetanse, bygge relasjoner og bidra til mestring hos deltakeren. Dette blir eksemplifisert med en praksis eksempel de har fra sin arbeidshverdag, hvor de arrangerte det de valgte å kalle Dolmadagen.

Gjennom aktiviteten Dolmadagen som de gjennomførte forklarer de hvordan en slik praksisbasert tilnærming til realkompetansevurdering kan tilrettelegge for å vise kompetanse, bygge relasjoner og bidra til mestring hos deltakere. Dolmadagen oppstod i et tolkningsfellesskap mellom Siv-Anita og Caroline og startet egentlig som et hyggelig initiativ som skulle markere overgangen fra skole til bedrift for enkelte av deltakeren. I tillegg til å bli en markering for deltakerne, fant også de to lærerne ut at dette var en gylden anledning for å gjennomføre realkompetansevurdering på en deltaker som hadde behov for det. Resultatet ble en dag preget av læring, mestring og relasjonsbygging mellom både deltakerne og lærerne.

Her er en oppsummering av erfaringer og drøftelser i samtalen:

  • Yrkesprøving og andre praktiske vurderingsmetoder beskrives som et viktig virkemiddel for å avdekke både praktisk og sosial kompetanse hos deltakere. Det gir mulighet for en helhetlig forståelse av deltakerens ferdigheter og gjør det lettere å avdekke taus kunnskap.
  • Erfaringene som fremheves i episoden synliggjør viktigheten av å gjennomføre realkompetansevurdering i trygge omgivelser som eksempelvis i eget arbeidsmiljø i bedrift, eller gjennom felles aktiviteter som matlaging på et skolekjøkken.
  • Å delta aktivt i realkompetansevurderingen som fagkonsulent erfarer Siv-Anita og Caroline som viktig for å skape gode relasjoner, redusere opplevd stress og skape en gjensidig læringssituasjon for deltaker og lærer. Siv-Anita og Caroline eksemplifiserer dette blant annet med at de i flere vurderingssituasjoner tar på seg kokkeuniform og utfører oppgavene side om side med deltakeren.
  • Gjennom praktiske øvelser ble også språklige barrierer reduserte fordi deltakere fikk mulighet til å vise sin kompetanse på andre måter.
  • I episoden fremheves også viktigheten av samarbeid rundt deltaker, og konkret hvordan samarbeidet mellom yrkesfaglærer og norsklærer var helt sentralt for å avdekke kunnskap hos en deltaker
  • Avslutningsvis oppmuntrer fagkonsulentene fra Mysen videregående skole å ikke være redd for å prøve nye tilnærminger i arbeidet med realkompetansevurdering. Noen metoder vil fungere, mens andre vil trenge justeringer.