Hopp til hovedinnhold

Utbytte

Det er nyttig å avklare hva mål for utbyttet skal være, både for forskerne, institusjonen og samfunnet.

Sist oppdatert : 7. november 2024

Målet med karriereveiledningstilbudet er at den enkelte forsker har et relevant utbytte av tilbudet. Hva som er et relevant utbytte, vil være individuelt og kan variere avhengig av bakgrunn, situasjon og mål for veien videre for forskeren. Det vil også variere hvilke mål den enkelte institusjon ser som hensiktsmessige for sitt tilbud.

Hver institusjon bør avklare og beskrive noen mål for utbyttet av sitt tilbud. Det kan bidra til å tydeliggjøre hva tilbudet skal være og gi et felles mål for de som er involvert. Mål for utbyttet kan for eksempel bygge på anbefalinger i dette rammeverket, overordnede målsetninger for institusjonen, resultater av kartlegginger av forskernes behov eller brukerundersøkelser, der de blir spurt om hvordan de opplever utbyttet av tilbud de har fått og hva de eventuelt savner.

Formuleringer om mål og utbytte kan være på ulike nivåer. Mål om utbytte på samfunnsnivå kan fungere som visjon og inspirasjon. Mål om utbytte på institusjonsnivå kan fungere i styring av tilbudet. Mål for utbytte på individnivå kan fungere som kommunikasjon om hva man kan forvente å få ut av tilbudet, og også som en måte å "måle" utbyttet senere, gjennom for eksempel brukerundersøkelser.

Prosessen med å formulere utbytte kan være en viktig prosess for å involvere miljøer og personer i ulike roller på institusjonen. Den kan forankre og skape en felles forståelse av hvor man skal og hva man eventuelt skal undersøke når det gjelder utbytte av tilbudet senere.

Eksempler: Hvordan formulere mål for utbytte?

  • Institusjonen bidrar gjennom sin karrierepolitikk/karriereveiledning til at flere forskere har god karriereutvikling og dermed til at samfunnet får tilgang til flere kompetente forskere.
  • Institusjonen støtter sine forskeres karriereutvikling og tilbyr relevant karriereveiledning både i oppstart, underveis og før veien videre.
  • Institusjonens tilbud om karriereveiledning bidrar til at forskere i tidlig karrierefase har en plan for sitt løp og tar gode valg underveis og for veien videre.
  • Våre forskere i tidlig karrierefase har tilstrekkelig støtte til å ta gode valg for seg selv og sin karriereutvikling
  • Våre forskere i tidlig karrierefase håndterer utfordringene knyttet til overganger og valg gjennom sitt forskerløp på en god måte.
  • Våre forskere i tidlig karrierefase har nok informasjon om sine muligheter til å ta gode og relevante valg underveis og når hen står i en overgang
  • Våre forskere i tidlig karrierefase tilegner seg karrierekompetanse så de kan håndtere sitt forskerløp, overganger og videre karriere på en god måte.

Konkrete eksempler