Hopp til hovedinnhold

eTwinning: Bamse på tur

Elevene viser elever fra andre land hva deres bamse kan oppleve i løpet av en skoledag. Bamsen kan reise til den andre skolen på besøk.

Sist oppdatert : 30. oktober 2023

Vi gjør oppmerksom på at prosjektet ikke er oppdatert i samsvar med kompetansemålene fra LK20.

Forfatter: Sigfrid Lohnbakken, Rismarka skole

Publisert første gang: mai 18, 2020

Innledning

Enkelt læringsopplegg for 6-10 år, lett å tilpasse hver enkelt elev. Målet med aktiviteten er å kommunisere med andre barn, finne likheter og forskjeller mellom barn i andre land. Bamsen brukes til samtalen med elevene og til skrive- og leseopplæring.

Mål

Norsk

  • skrive setninger med store og små bokstaver og punktum i egen håndskrift og på tastatur
  • skrive enkle beskrivende og fortellende tekster
  • arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing
  • lese store og små trykte bokstaver
  • lese enkle tekster med sammenheng og forståelse på papir og skjerm
  • bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i leste tekster

Slik gjør du

  • Finne prosjektpartner og registrer prosjektet på European School Education Platform (ESEP) slik at dere får tilgang tilTwinSpace.
  • Kjøp/lån kosebamse.
  • Avtal tid, mål og aktiviteter med prosjektpartner.Avtal om bamsen skal være med elevene hjem eller kun være på skolen.Avtal om bamsen er med en og en elev.
  • Eleven må dokumenterer hva de gjør gjennom bilder og tekst.Bruk gjerne bookcreator på iPaden. Legg inn boken på TwinSpace - dag for dag eller uke for uke.
  • Elevene har med et kamera slik at de kan filme bamsens opplevelser.
  • Forberede elevene på prosjektet. Elevene kommer med forslag på hvordan de kan dokumenter og hva slags ting de kan gjøre med bamsen.
  • Trekke ispinne/lapp med navn på elevene eller bruk alfabetet for å finne ut hvem som skal ha bamsen til hvilken tid.
  • Eleven tar med bamsen og ser hva bamsen opplever.
  • Elevene tar bilder med iPad for å dokumentere hva de gjør. Avhengig av alder kan de skrive om hva bamsen opplever. Dette forteller elevene under presentasjon.
  • Når alle elevene har hatt bamsen, kan man utveksle bamsen via video/live overføring (se tips).
  • Det andre landet får bamsen, og gjennomfører punktene fra 2-8 over.
  • I etterkant kan man ha møte med alle elevene i begge land, eller med din klasse for å belyse forskjeller og likheter som bamsen har opplevd i de forskjellige skolene.
  • Elevene vurderer prosjektet.

Utstyr

  • Bruk for eksempel skype, appear.in Twinspace, flashmeeting.com eller andre sider du kjenner godt, for overføring av video/live streaming.

Tips

  • Avtal om bamsen skal være med elevene hjem eller kun være på skolen. Avtal om bamsen er med en og en elev, de kan for eksempel dele på den ved å ha den i en mattetime, i lunsjen eller i friminuttet.
  • Dette prosjektet kan utvides.

Vurdering

  • Mentimeter, padlet (for de eldre elevene), tommelvurdering, smilefjes.

Evaluering av opplegg

  • Om elevene liker prosjektet godt kan det utvikles ved at bamsen er med elever hjem eller at den besøker andre klasser/rom på skolen.