Millionpris til Fagskulen Vestland for tett samarbeid med industrien
Publisert: 5. november 2025Fagskulen Vestland vinner Utdanningskvalitetsprisen for høyere yrkesfaglig utdanning 2025 for sitt arbeid med Stordmodellen – et samarbeid mellom fagskole og industri som kombinerer arbeid og utdanning.

Direktør i HK-dir, Sveinung Skule (til høyere), sammen med forsknings- og høyere utdanningsministeren, Sigrun Aasland (til venstre) som overrakte prisen til stolte representanter fra Fagskulen Vestland under Fagskolekonferansen 2025. F.v. Rektor, Torbjørn Mjelstad, prosjektansvarlig, Hege Fjeld og prorektor utdanning, Eilert Årseth.
Foto: Daniela Paez / HK-dirKombinerer jobb og utdanning – gir fleksibilitet og relevans
– Denne prisen er en viktig anerkjennelse, både for oss og for industrien vi samarbeider med, sier Torbjørn Mjelstad, rektor ved Fagskulen Vestland.
Stordmodellen lar fagarbeidere videreutdanne seg uten å forlate arbeidslivet. Gjennom en rotasjonsordning med to uker jobb og én uke skole får de fleksibel og praksisnær læring. Undervisningen skjer ofte i bedriftenes egne lokaler. Siden oppstarten i 2012 har over 700 fagarbeidere gjennomført utdanningen.
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) deler ut prisen hvert år, med en premie på 1 million kroner. Prisen ble delt ut på Fagskolekonferansen 2025, der forsknings- og høyere utdanningsministeren, Sigrun Aasland, sto for overrekkelsen.
Direktør i HK-dir, Sveinung Skule gratulerer vinneren.
– Utdanningskvalitetsprisen løfter frem institusjoner som viser fremragende arbeid med utdanningskvalitet. Stordmodellen er et svært godt eksempel på hvordan fagskolene bygger bro mellom utdanning og arbeidsliv, sier Skule.
– Gjennom prisen ønsker vi å løfte fram utvikling, aktivt samarbeid og kvalitet i høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskulen Vestland viser hvordan det kan gjøres, avslutter han.
Et forbilde for utdanningssektoren og arbeidslivet
Juryen trekker fram Stordmodellen som forbildet.
I juryens begrunnelse heter det at «[Stordmodellen] styrker kompetanse, verdiskaping og regional utvikling». Paula Starbäck har ledet juryens arbeid og trekker blant annet frem samarbeidet i prosjektet som en viktig faktor.
– Stordmodellen viser hvordan tett samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv kan skape reell verdi. Det aktive samarbeidet mellom studenter, lærere og arbeidsliv er genuint og gjennomsyrer hele prosjektet, sier juryleder Paula Starbäck.
Stordmodellen ble etablert i 2012 som et samarbeid mellom Fagskulen Vestland og industrien på Stord, med Aker Solutions som sentral aktør. Starbäck fremhever det langvarige partnerskapet mellom fagskolen og industrien som del av juryens begrunnelse.
– Juryen er særlig imponert over det mangeårige samarbeidet siden 2012 og den systematiske utviklingen av skreddersydde utdanninger som møter industribehovet, sier Starbäck.
Vinneren er stolt over at samarbeidet får nasjonal anerkjennelse.
– Gjennom samarbeidet har vi utviklet en modell som gir fagarbeidere reelle muligheter for kompetanseheving, samtidig som bedriftene får tilgang til oppdatert kunnskap. Dette viser at tett samarbeid mellom skole og næringsliv gir resultater, sier Mjelstad.