Europeiske partnerskap for skoleutvikling Erasmus+
• Erasmus+Europeiske partnerskap for skoleutvikling skal støtte nytenking, utvikling og internasjonalt samarbeid mellom sentrale aktører i utdanningssystemet i Europa. Målet er å styrke samarbeid og mobilitet i skolesektoren.
Hvem kan søke
Følgende aktører kan stå som søker og være koordinator for prosjektet:
- Kommuner og fylker som lokale/regionale skolemyndigheter
- (Andre relevante koordineringsinstanser for barnehage og skole)
En organisasjon kan kun koordinere én søknad per søknadsfrist.
Følgende aktører kan delta i prosjekter som partner:
- Kommuner og fylker som lokale/regionale skolemyndigheter
- Offentlige eller private godkjente barnehager, grunnskoler og videregående skoler
- (Andre relevante koordineringsinstanser for barnehage og skole)
Hvert partnerskap må ha minst seks deltakende organisasjoner fra minst to land. Hvert deltakende land må delta med minimum følgende organisasjoner i partnerskapet:
- én lokal eller regional skolemyndighet eller koordineringsorgan
- minst to skoler eller barnehager
Alle partnere må være fra et EU-medlemsland eller tredjeland tilknyttet Erasmus+-programmet.

9. april 2026 kl. 12.00 (CET)
Om tilskuddet
Hvert tildelte prosjekt vil motta et tilskuddsbeløp på 400 000 EUR og vil ha en fastsatt varighet på 36 måneder.
I prosjektsøknaden skal partnerskapet velge minst tre tiltak totalt og minst ett tiltak innenfor hvert av de to følgende hovedområdene:
- Bedre kvaliteten på undervisning og læring
- Innovativ undervisning: Utvikle og teste nye læringsaktiviteter og metoder med fokus på EU-prioriterte temaer som grunnleggende ferdigheter, EU-kunnskap, aktivt medborgerskap og språk (CLIL). Disse aktivitetene må testes flere ganger i løpet av prosjektet for å sikre at de gir gode resultater og kan brukes i ulike sammenhenger.
- Samarbeidsundervisning: Lærere fra ulike land utvikler felles undervisningsopplegg og underviser på tvers av skolene i partnerskapet. Aktivitetene må gjennomføres flere ganger for å bygge varig samarbeid mellom lærere i de deltakende landene.
- Kollegabasert læring og mentoring: Utvikle og teste «peer-learning»-aktiviteter som jobbskygging og mentorordninger for lærere, skoleledere og beslutningstakere fra de deltakende landene. Aktivitetene bør fokusere på å dele og videreutvikle vellykkede praksiser for skoleutvikling og skoleledelse.
- Vikarordninger og ressursforvaltning: Utvikle og koordinere ordninger på lokalt eller regionalt nivå for å dele lærerressurser og gjøre det enklere å skaffe vikarer, også under mobilitetsperioder.
2. Kapasitetsbygging for samarbeid på tvers av landegrenser
- Støttestrukturer og kompetanseheving: For å støtte implementeringen av internasjonale aktiviteter og prosjekter kan det opprettes funksjoner som mobilitetskoordinatorer, kontaktpunkter eller internasjonale kontorer som gjør det mulig å samle ressurser på lokalt eller regionalt nivå. Ved behov bør det også utvikles støtteordninger og opplæring knyttet til involvering av deltakere med færre muligheter.
- Standardisering: Utvikle rutiner og prosedyrer for implementering av internasjonale aktiviteter, integrere Europeiske kvalitetsstandarder, identifisere og finne løsninger på administrative barrierer og øke bevisstheten om verdien av læringsmobilitet blant skoleledere og beslutningstakere.
- Mobilitetsvinduer: Definere og teste faste perioder i skoleåret hvor det tilrettelegges for mobilitet for lærere og elever på tvers av de deltakende landene. Identifisere systemiske og praktiske fremmere og hemmere for mobilitetsvinduer og ivareta og videreføre de beste løsningene.
- Anerkjenning av læringsutbytte: Identifisere beste praksis og finne gode løsninger for å godkjenne og anerkjenne læringsutbytte etter læringsopphold i utlandet som kan føre til varige felles ordninger for anerkjennelse på tvers av land.
- Anerkjenning av prosjektarbeid: Identifisere beste praksis og finne gode løsninger for å anerkjenne internasjonalt prosjektarbeid utført av ansatte for å gjøre arbeidet bærekraftig og sikre god kvalitet på prosjektarbeid.
- Opplæring: Bygge opp intern kompetanse som kan tilby ansatte opplæring i prosjektutvikling og prosjektledelse, opplæring for lærere som skal følge opp elever før, under og etter mobilitet o.l. I en innledende fase kan ekstern ekspertise brukes for å bygge intern kapasitet («train the trainers). Prosjektet må imidlertid vise evne til å videreføre dette slik at opplæring kan gjennomføres av ansatte i de deltakende organisasjonene i fortsettelsen.
Arbeidspakker
Hvert av tiltakene som prosjektet velger skal beskrives i en arbeidspakke («Work package) i søknadsskjemaet. I tillegg til minimum tre arbeidspakker som følger av de tiltakene som prosjektet velger, tilkommer det to obligatoriske arbeidspakker – Work package 1: Project Management og Work package 2: Long-term Impact Plan.
Hver arbeidspakke må inneholde en oversikt over hvilke aktiviteter prosjektet vil utføre og hvor mye midler som settes av til hver aktivitet og partner. Her det viktig å være oppmerksom på at prosjektet må være kostnadseffektivt for å kunne bli innvilget.
Utgifter som kan dekkes er eksempelvis:
- Prosjektadministrasjon- og ledelse (administrasjonsoppgaver, monitorering, digitale partnermøter, forberedelse og oppfølging av deltakere, etc.)
- Implementering av aktiviteter (undervisnings- og læringsaktiviteter samt reiser og opphold tilknyttet disse, opplæring, konferanser, partnermøter, utstyr, arbeid for å utvikle prosjektresultater, etc. )
- Sprednings- og promoteringsaktiviteter (konferanser, sesjoner og arrangement for å dele prosjektresultater, etc.)
Særlig om reiseutgifter for ansatte og elever
Det er mulig å dekke reiseutgifter både for ansatte og elever. Dette kan være reiseutgifter til prosjektmøter mellom prosjektpartnere, møter for utvikling og testing av læringsaktiviteter og undervisningsmetoder, opplæring av ansatte osv. Ordinær mobilitet, det vil si mobilitet som ikke direkte er knyttet til målene i prosjektet kan imidlertid ikke dekkes av prosjektmidler. Ordinær mobilitet skal finansieres under KA1 mobilitetsprosjekter, men det er ønskelig at det skapes synergier til eventuelle mobilitetsprosjekter og at ordinær mobilitet styrkes som en følge av effekten av prosjektet.
For utfyllende informasjon om formål og innretning på tiltaket, samt krav til søknaden og hvilke kriterier som legges til grunn for vurdering av søknaden, les kapittelet i programguiden om European Partnerships for School Development.
Hensikten med tilskuddet
Skoler står i frontlinjen når det gjelder å forme fremtidige generasjoner: å tilegne seg grunnleggende ferdigheter, lære om den europeiske union og dens verdier, bli aktive borgere i inkluderende samfunn og vekke interesse for livslang læring i ung alder. Gjennom internasjonalt samarbeid kan skoler undervise i europeiske verdier ikke bare som prinsipper, men i praksis.
Europeiske partnerskap for skoleutvikling skal støtte nytenkning, utvikling og internasjonalt samarbeid mellom sentrale aktører i utdanningssystemet i Europa. Målet er å styrke samarbeid og mobilitet i skolesektoren. Prosjektene skal bedre kvaliteten på undervisning og læring og bidra til å bygge kapasitet for samarbeid på tvers av landegrenser.
Prosjektene skal hjelpe skolemyndigheter med å identifisere, utvikle, teste og ta i bruk de beste strategiene som fremmer kontinuerlig faglig utvikling for lærere, øker attraktiviteten til læreryrket og forbedrer kvaliteten på undervisning og opplæring.
Tilskuddsbeløp
Det kan kun søkes om ett tilskuddsbeløp: 400 000 euro.
For mer utfyllende informasjon, se kapittelet i programguiden om European Partnerships for School Development. Vi vil også publisere Handbook on the lump sum funding model 2026 så snart Kommisjonen har publisert den.
Slik søker du
For å få tilgang til søknadsskjemaet, trenger du en EU Login-brukerkonto. Denne oppretter du selv på en enkel måte (europa.eu).
I Erasmusportalen finner du søknadsskjemaet for Europeiske partnerskap for skoleutvikling under menypunktet «Opportunities». Søknaden er et online-skjema og blir lagret automatisk når du jobber i det. Du kan også gi tilgang til andre som kan redigere søknaden.
Organisasjons-ID (OID)
Alle institusjoner og organisasjoner som søker om Erasmus+-midler må skaffe seg en organisasjons-ID (OID). Når du oppgir OID i søknaden, blir relevant informasjon om organisasjonen automatisk fylt ut i søknadsskjemaet. Du kan finne ut om din organisasjon har et OID-nummer fra før, eller registrere institusjonen din i Erasmusportalen under menypunktet «Organisations».
Vær tidlig ute med søknaden!
Det er lurt å sende inn søknaden noen dager før fristen. Dersom du får tekniske problemer med å sende inn søknaden, ber vi om at du tar kontakt med oss på e-post: erasmuspluss@hkdir.no. Får du problemer samme dag som søknadsfristen, må du kontakte oss umiddelbart.
Slik behandler vi søknaden
- Gyldighetssjekk: HK-dir sjekker først at søknaden oppfyller alle formelle kriterier.
- Sjekk av originalt innhold: Alle prosjektsøknader må inneholde originalt innhold skrevet av søkeren selv i samarbeid med partnere. Se Programguiden del C, informasjon til søkere, for mer informasjon.
- Kvalitetsevaluering: Søknaden blir evaluert av uavhengige eksperter etter fastsatte kriterier. Les om kriteriene i programguiden for Erasmus+.