Hopp til hovedinnhold

Medforfatterskap

På denne siden finner du en oversikt over føringer, god praksis og råd for planlegging av medforfatterskap i internasjonalt kunnskapssamarbeid.

Sist oppdatert : 17. november 2025

Hvorfor er planlegging av medforfatterskap viktig?

Normer for forfatterskap gjelder uansett om du sampubliserer med kollegaer i Norge eller med kollegaer i andre land. Det er likevel viktig å ha særlig søkelys på medforfatterskap ved forskersamarbeid i internasjonale relasjoner. Samarbeidspartnere fra ulike land og fagtradisjoner har gjerne ulike formuleringer for ansvarlig forfatterskap. I tillegg kan det være ulike tolkninger og praktiseringer av normene.

Problemstillinger knyttet til forfatterskap er en vanlig kilde til konflikter i forskningssamarbeid. Slike konflikter kan innebære brudd på normer for sannhetsforpliktelse og kollegialitet, skade karrierer og relasjoner, undergrave forskningskulturen og hindre viktig kunnskapsutvikling. Mange av disse konfliktene kan forebygges gjennom opplæring i publiseringsetikk og planlegging.

Hvilke normer gjelder for medforfatterskap?

I Norge reflekteres normene i de ulike nasjonale retningslinjene om forfatterskap: Forskningsetiske retningslinjer for naturvitenskap og teknologi, spesielt pkt. 6 og Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora, spesielt pkt. 9. Den viktigste internasjonale ressursen for medforfatterskap er anbefalinger fra International Committee for Medical Journal Editors (ICMJE) /Vancouver-anbefalingene. For forskningsprosjekter som skal ha EU-finansiering er det et krav om å følge The European Code of Conduct for Research Integrity, ALLEA. Andre viktige ressurser er anbefalinger fra Committee on Publication Ethics (COPE) og Montreal Statement, WCRI. Disse ressursene angir kriterier for forfatterskap, men også andre verktøy, som håndtering av saker om medforfatterskap, m.m.

Hvordan legge til rette for godt medforfatterskap?

Disse rådene er utarbeidet av de nasjonale forskningsetiske komiteene (FEK) og bygger på nasjonale forskningsetiske retningslinjer.

Referanser