Hopp til hovedinnhold

Inkludering og tilrettelegging i fagskolen

5. Konklusjoner og veien videre

37% av studentene rapporterer om en varig funksjonsnedsettelse. 14 % av disse sier funksjonsnedsettelse har klar negativ betydning for muligheten til å studere. Det betyr at 5 % - eller hver 20. fagskolestudent - opplever klar negativ betydning av funksjonsnedsettelser for muligheten til å studere.

Etter at de med funksjonsnedsettelser har blitt presentert for konkrete tilretteleggingstiltak utgjør andelen som sier de har behov for konkrete tilretteleggingstiltak 11 % av studentene totalt sett.

Foruten studentene med flere funksjonsnedsettelser, er det studentene med ADHD, psykiske lidelser, samt lese-/ skrivevansker som i størst grad oppgir at funksjonsnedsettelsen har en negativ betydning for studiegjennomføring. Dette er et sentralt moment når det gjelder hvor store ressurser den enkelte fagskole setter inn på tilretteleggingsarbeidet. Utforming av et godt læringsmiljø for store grupper krever ikke nødvendigvis kostbare tiltak i det fysiske læringsmiljøet. Oppfølging og koordineringsinnsats vil i stedet være fellesnevner for tiltakene disse gruppene i størst grad etterspør.

Studentundersøkelsen viser at majoriteten av studentene med varige funksjonsnedsettelser har skjulte funksjonsnedsettelser. Å sørge for individuell egnet tilrettelegging for disse gruppene forutsetter oppdatert kunnskap både om hvilke utfordringer funksjonsnedsettelse kan medføre i studiesituasjonen og om hvordan det kan tilrettelegges. En fast kontaktperson for studenter med funksjonsnedsettelser forenkler samarbeidet med studentene og legger til rette for at institusjonen har personer som bygger kompetanse på tilretteleggingsfeltet. Kontaktpersoner i fagskolen kan med fordel inkluderes i kompetansebyggende nettverk som alt eksisterer i UH-sektoren.

Utvikling på lovfeltet stiller stadig nye krav til fagskolen, også når det gjelder tilretteleggingsarbeidet. I NOKUTs sektoransvar for kvaliteten i fagskoleutdanningene ligger det et potensial for effektiv implementering av kvalitetssikrede tilbud og tjenester til personer med nedsatt funksjonsevne gjennom oppfølging og veiledning knyttet til fagskoletilsynsforskriften.