Hopp til hovedinnhold

Hvordan samarbeider fagskolene med arbeidslivet om utdanningene? Del 2

Helse- og oppvekstutdanninger

RapportTilhører rapportserie: Nei

Rapporten undersøker hvordan fagskolene innen helse- og oppvekstfag samarbeider med arbeidslivet om utdanningene. Den ser særlig på hvilke former for samarbeid som foregår, hvem fagskolene samarbeider med, og hvilken betydning samarbeidet har for innhold, kvalitet og relevans i utdanningene.

Utgiver:NIFU
ISSN:1892-2597
Forfattere:Håkon Høst, Jon Furholt, Rønnaug H. Lyckander
Publisert:01.04.2025
Les rapporten hos Nifu

Sammendrag

Høyere yrkesfaglig utdanning innen helse og oppvekst gir begrensede muligheter for karriere og nye oppgaver, men det skjer endringer. Det viser en NIFU-rapport som undersøker samarbeidet mellom arbeidsliv og fagskoler innen helse og oppvekst.

Hensikten med studien har vært å undersøke på hvilke måter ulike fagskoler, og utdanningsområder innen disse, samarbeider med arbeidslivet om utforming og dimensjonering av utdanningene. NIFU-rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, og bygger videre på en studie av fagskolenes samarbeid med arbeidslivet innen tekniske, kreative og økonomisk-administrative fag.

Alle fagskolene og de utdanningene NIFU har undersøkt i denne rapporten, har omfattende kontakt og samarbeid med arbeidslivet. Helse- og oppvekstutdanningene retter seg ikke mot studenter som skal inn i arbeidslivet, men personer som allerede er ansatt i disse sektorene. En fagskole innenfor dette fagområdet er derfor nødt til å ha kontakt med arbeidslivet for å kunne lage relevante utdanninger, rekruttere studenter og sikre disse praksis under utdanningen.