Kompetansehevingsprogrammet for universell utforming i høyere utdanning
Program/tilskuddsordning • Antall tilskudd: 1Programmet skal bidra til å styrke arbeidet med universell utforming ved utdanningsinstitusjonene.
Hva er Kompetansehevingsprogrammet for universell utforming i høyere utdanning
Kompetanseprogrammet for universell utforming er tiltak i Regjeringens handlingsplan for universell utforming 2021-2025 som koordineres av Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD).
Målet med ordningen er å styrke arbeidet med universell utforming som strategi for bedre læringsmiljø ved utdanningsinstitusjonene.
Midlene kan gå til prosjekter om universell utforming av institusjonenes læringsmiljø, hvor målet er at institusjonene skal bygge kompetanse og iverksette tiltak for inkludering av alle studenter.
Hvem står bak
Tilskuddsordningen finansieres av Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD) og blir administrert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Det er avdeling for universell utforming og læringsmiljø som er faglig ansvarlig for denne tilskuddsordningen i direktoratet.
Hensikt
Styrke arbeidet med universell utforming for et inkluderende læringsmiljø
Maksimal søknadssum for læringsmiljømidler er 200 000 kroner.
Eksempler på prosjekter:
- Kunnskapsspredning og formidling (for eksempel fagdager, seminarer mv.)
- Opplæring/kompetanseheving av ansatte
- Utvikling av programmer eller tjenester
- Kartlegginger
- Planarbeid
Hvem kan søke tilskudd fra programmet
Midlene stilles til rådighet for søkere fra universiteter, høyskoler og fagskoler. Søknadene må forankres i en avdeling, et fakultet eller et institutt eller tilsvarende organisasjonsenhet. Søkere utenfor sektoren kan ikke stå som søker av midler.
Disse har fått midler
Direktoratet mottok 43 søknader og samlet søknadssum var 11 341 209 kroner. Totalt ble det tildelt 2 960 000 kroner til 18 prosjekter ved institusjonene, hvorav 696 000 kroner til universell utforming som fag- og kunnskapsbegrep i utdanningene (faglige midler), og 2 264 000 kroner til universell utforming som strategi for et godt og inkluderende læringsmiljø for alle studenter (læringsmiljømidler).
Faglige midler
Høgskulen på Vestlandet fikk 265 000 for å utvikle en kompetansepakke om universell utforming for studenter på grunnskolelærerutdanninga ved høgskolen.
Universitetet i Oslo fikk 110 000 til et prosjekt om universell utforming og bruk av podkast – både for innlevering av obligatoriske oppgaver og som deler av pensum.
VID vitenskapelige høgskole fikk 200 000 til utvikling av studentaktiviserende arbeidskrav i universell utforming for studenter på vernepleiestudiene ved VID og HINN.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet fikk 121 000 for å arrangere et seminar med utgangspunkt i forskningsprosjekter som omhandler inkludering av studenter med nedsatt funksjonsevne.
Læringsmiljømidler
Atlantis medisinske høgskole fikk 200 000 til utvikling av ny pedagogisk modell og læringsmateriell i en universelt utformet nettskole.
Fagskolen i Agder fikk 200 000 til å heve kompetansen og ferdigheter innen universell utforming av undervisningsmateriell for alle ansatte, blant annet gjennom en ressursbank og et kurs rettet mot fagskolens lærere.
Høgskolen i Innlandet fikk støtte til to prosjekter:
- 200 000 til å utvikle en serie videocase med refleksjonsoppgaver knyttet til tematikken nedsatt hørsel og utdanning.
- 150 000 til å finne praktiske og universelle løsninger som kan være til hjelp både for synshemmede studenter og forelesere i undervisning i realfag som matematikk og statistikk.
Lovisenberg diakonale høgskole fikk 200 000 til å utvikle kompetanse og læringsressurser for å sørge for universell utforming for studenter med skjulte lærevansker, med ekstra vekt på bedre tekst for bedre læring.
Nord universitet fikk 200 000 til å arrangere et læringsmiljøseminar, hvor målet er kunnskapsspredning innad i organisasjonen om hvordan en kan sikre et godt og inkluderende læringsmiljø som også er universelt utformet.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet fikk 200 000 til å gjennomføre en kartleggingsundersøkelse og en workshop med studenter ved institutt for sosialt arbeid, for å undersøke studentenes erfaringer med universell utforming av deres læringsmiljø.
Høgskulen på Vestlandet fikk 199 000 til et prosjekt som har som mål å heve kompetansen blant ansatte om universell utforming i vurderingssituasjonen, herunder digital eksamen, ved hjelp av veiledninger og materiell.
Fagskolen Innlandet fikk 155 000 til kompetansehevingsaktiviteter om universell utforming for ansatte, herunder eksterne kurs, fagdag, egen kompetanseutvikling og intern erfaringsdeling.
Fagskolen Møre og Romsdal fikk 155 000 til kompetanseheving for å stille forberedt når handlingsplanen for universell utforming og tilrettelegging skal iverksettes ved fagskolen.
Høgskulen i Volda fikk 150 000 til å identifisere behov for opplæring og oppdatering av innhold for å tilfredsstille kravene til universell utforming – blant annet gjennom støtte til arbeidet med innholdsproduksjon.
VID vitenskapelige høgskole fikk 150 000 til workshoper om læringsmiljø, med mål om å øke bevissthet og kunnskap for studenter og ansatte om universell utforming av fem læringsmiljøområder.
Norges musikkhøgskole fikk 76 000 til å øke egen kompetanse gjennom opplæring og veiledning i form av kurs og oppfølging, case-studier av enkelte fagmiljøer på skolen og dypdykk i problemstillinger knyttet til Canvas og universell utforming.
Politihøgskolen fikk 29 000 til å heve kompetansen om universell utforming av det digitale læringsmiljøet blant de ansatte, gjennom kursing og produksjon av en veileder.
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, ved avdeling for universell utforming og læringsmiljø, lyste ut 3 100 000 kroner i stimuleringsmidler fra Kultur- og likestillingsdepartementet i 2022. Samlet søknadssum var 4 379 038 kroner. Totalt ble det tildelt 2 809 540 kroner til institusjonene, hvorav 1 004 540 kroner til universell utforming som fag- og kunnskapsbegrep i utdanningene, og 1 805 000 kroner til universell utforming som strategi for et godt og inkluderende læringsmiljø for alle studenter.
Faglige midler
Norges idrettshøgskole fikk 100 000 til prosjektet "Interseksjonell sensitivitet i idrettsvitenskap". Prosjektet adresserer holdninger til minoriteter, deriblant funksjonsnedsettelse, med tanke på ansatte og studenter sin forståelse av rettigheter og plikter. Prosjektet skal gi kunnskap om hvilken betydning universell utforming har for høgskolen som en idrettsvitenskapelig institusjon.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet fikk 419 000 til prosjektet "Tjenester for alle 2: Universitetet for alle". Prosjektet bygger på tidligere prosjekterfaringer støttet av HK-dir og skal styrke kompetansen og undervisningen om universell utforming ved tre institutter ved NTNU, gjennom å inkludere metodikk om tjenester for alle.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet fikk 285 540 til kunnskapsheving av faglærere, styrking av faglige nettverk, og gi faglærere (og studenter) oppdatert kunnskap om universell utforming gjennom en workshop for designutdanninger i Norge.
Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet fikk 200 000 til å innhente arkivmateriale for å kunne transkribere og kvalitetssikre automatisk teksting av nordsamisk tale. Målet er å etablere nordsamisk talegjenkjenning, som et viktig faglig bidrag for å muliggjøre universell utforming.
Læringsmiljømidler
Astrologiskolen Herkules fikk 100 000 til en helhetlig plan for kompetanseheving av alle ansatte, med særlig vekt på læringsmateriell. Dette innebærer en fullstendig gjennomgang av fagskolens pensum og artikler, med hensyn til universell utforming.
Lovisenberg diakonale høgskole fikk 200 000 til å styrke universell utforming av det digitale læringsmiljøet gjennom kunnskapsinnhenting, utvikling av digitale løsninger, innarbeiding av universell utforming som en del av høyskolens kvalitetssystem, kursing og veiledning, nettbaserte sjekklister og en støttetjeneste til teksting av lyd- og videofiler.
Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet fikk 175 000 til å flippe undervisningen i statistikk for studenter på første året medisin, odontologi, og klinisk ernæring. Det skal legges på norsk og engelsk tekst på videofiler, samt et lydspor på engelsk. Erfaringer med ressursbruk og utgifter deles med sektoren.
Norges idrettshøgskole fikk 100 000 til et prosjekt for å finne gode virkemidler til å gi komplisert visuelt videoinnhold tekstalternativer og synstolking, innen anatomi og biomekanikk.
Fagskolen Rogaland fikk 200 000 til å utarbeide en veiledende læringsmiljøplan for fagskolen, som tar utgangspunkt i både det pedagogiske og organisatoriske læringsmiljøet – i tillegg til det digitale.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet fikk 200 000 til et samarbeid mellom fire ulike profesjonsutdanninger, der en ønsker å øke bevissthet og kompetanse om universell utforming i det pedagogiske læringsmiljøet.
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet fikk 200 000 til videoproduksjon, utarbeiding av maler og ressursside, utvikling av kursopplegg og gjennomføring av fagdag om universell utforming ved institusjonen.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet fikk 120 000 til å høyne egen kompetanse og bygge opp et miljø for universell utforming av undervisning basert på UDL-konseptet, gjennom et kurs og en nettportal.
Universitetet i Bergen fikk 200 000 til å utvikle en ressursbank med tilgjengelig og universelt utformet læringsmateriell.
Høyskolen Kristiania fikk 160 000 til å utvikle vurderingsformer som er tilgjengelig for alle. Målet er å lage et kurs for ansatte om universell utforming og vurdering, med konkrete eksempler på universelt utformede løsninger.
Fagskulen Vestland fikk 150 000 til å utvikle og gjennomføre et kurs for lærerne ved fagskolen, for å øke bevisstheten omkring studenters rettigheter og viktigheten av inkludering og tilrettelegging.
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, ved avdeling Universell, lyste ut 2 800 000 kroner i stimuleringsmidler fra Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet. Den samlede søknadssummen endte på 3 529 197 kroner. Totalt ble det tildelt 2 091 128 kroner.
Faglige midler
Bergen arkitekthøgskole fikk 166 000 til prosjektet "Grått gull - grey matter", som handler om universell utforming i konteksten eldre personer og byutvikling. Resultatene av dette prosjektet skal blant annet være en bok og en utstilling som vil være en god læringsressurs for både arkitektstudenter og allmennheten.
Høgskolen i Østfold fikk 165 345 kroner for å utvikle en modul om universell utforming som skal inngå både i grunnskolelærerutdanningen og i et nytt studium innen teknologistøttet læring.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet fikk 499 783 kroner til å tilby skrivestipend for masterstudenter som ønsker å skrive om universell utforming, arbeidsseminarer og bacheloroppgaver, Eksperter i Team-grupper, samt innføring av universell utforming som faglig innhold i emner og studier ved sosial- og barnevernsfaglig utdanning.
Oslomet – storbyuniversitetet fikk 160 000 kroner for å revitalisere og revidere et emne innen universell utforming i arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag og gi det norsk språkdrakt. Videre skal en styrke internasjonalt samarbeid, samt veilede en stipendiat for å styrke fagfeltet ved instituttet.
Oslomet – storbyuniversitetet fikk 100 000 kroner for å revidere og produsere en lærebok om universell utforming av IKT.
Læringsmiljømidler
NLA høgskolen fikk 100 000 kroner til en fagdag for å systematisere arbeidet med universell utforming og tilrettelegging, forankret i plan- og strategiarbeidet ved institusjonen. Dette skal resultere i en veileder til bruk for ansatte ved institusjonen, som vil være et kompetansehevende verktøy.
Fagskolen i Agder fikk 195 000 kroner til flere tiltak som vil bidra til å øke institusjonens og de ansatte kompetanse innen universell utforming, samt konkrete tiltak som vil gjøre utdanningen mer tilgjengelig for studentene, herunder tilgjengelige digitale ressurser, systematisering av informasjon med videre.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet fikk 200 000 til et videoprosjekt hvor en følger en synshemmet student gjennom studiet, som et pedagogisk grep for å skape større forståelse og kunnskap om synstolkning, video og pedagogikk.
Medlearn AS fikk 135 000 for at alle ansatte skal kunne gjennomføre en omfattende kurspakke om universell utforming. I etterkant av kursene vil en gjennomføre workshops og policyutvikling ved institusjonen, for å ta i bruk kunnskapen om universell utforming som strategi for inkludering.
Universitetet i Oslo fikk 200 000 for at universitetets senter for informasjonsteknologi skal kunne gjennomføre kompetansehevende besøk og opplæring ute i fagmiljøene. Målet er å oppnå et mer universelt utformet digitalt læringsmiljø.
MF vitenskapelig høyskole fikk 170 000 kroner til kartlegging, kompetanseheving og kunnskapsspredning om universell utforming, med vekt på det digitale læringsmiljøet ved institusjonen. Prosjektet skal bidra til økt kunnskap om- og bedring av studentenes læringsmiljø ved bruk av universell utforming.
Universell lyste ut 1 700 000 kroner i stimuleringsmidler fra Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet. Den totale søknadssummen var på 4 902 121 kroner. Etter å ha fått økt rammen noe, ble det delt ut til sammen 2 150 000 kroner.
Tilskuddsmottakere
Universitetet i Agder fikk 178 350 kroner for å opprette og utvikle et valgemne på 10 studiepoeng innen universell utforming av IKT for studenter ved bachelor i IT og informasjonssystemer.
Universitetet i Oslo fikk 105 000 kroner for å øke kompetansen på koplinger mellom universell utforming og særlig kunstig intelligens. Denne kompetansen vil brukes i undervisningen i masteremnet IN5480 Interaksjon med AI. Videre ønskes det å bygge opp et nettverk innen interesserte og relevante miljøer.
Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet fikk 370 000 for å utvikle kompetanse innen universell utforming i tverrprofesjonelt samarbeid, på tvers av estetiske fag og helsefag. Funn og erfaringer fra prosjektet vil nedfelles i en rapport med det formål å peke på muligheter for innlemmelse av universell utforming i program- og emneplaner i de involverte studiene.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet fikk støtte til tre forskjellige prosjekter:
- 350 000 kroner for å videreutvikle kurs om universell utforming. Det søkes om støtte til å lage nye videoforelesninger, læringsobjekter og et opplegg som er tilrettelagt både for bachelorstudenter og som etter- og videreutdanning.
- 265 000 kroner til et prosjekt om tjenestedesign for det offentlige. Målet er å utvikle kursinnhold til et emne om universell tjenesteutvikling, i det erfaringsbaserte masterprogrammet i tjenestedesign. Dette skal en oppnå gjennom å samle et nettverk av fagpersoner, samt gjennomføre et seminar med mål om bokpublikasjon om universell tjenestedesign.
- 100 000 kroner til et prosjekt som skal utarbeide ny plan for fagutvikling og implementering av universell utforming i undervisningen ved fakultetet for arkitektur og design.
Oslomet – storbyuniversitetet fikk 100 000 kroner for å utvikle en podkastserie med faglige diskusjoner om personlige erfaringer med universell utforming.
Universitetet i Sørøst-Norge fikk 430 000 kroner til å videreføre strategien for å utvikle universell utforming innen optometri, synspedagogikk, synsrehabilitering og arkitektonisk lysdesign. Et hovedmål i dette prosjektet er å øke kunnskapen om universell utforming og betydning av belysning for eldre og svaksynte i fysiske omgivelser.
Bergen arkitekthøgskole fikk 250 000 kroner for samling, oppsummering og videreutvikling av tidligere prosjekter innen universell utforming ved institusjonen. Dette ønsker en å oppnå gjennom en publikasjon, et seminar og et verksted.
Universell lyste ut 1 700 000 kroner i stimuleringsmidler fra Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet. Den totale søknadssummen var på 2 928 657 kroner. Det ble delt ut til sammen 2 016 850 kroner.
Tilskuddsmottakere
Universitetet i Bergen, institutt for design, fikk 46 000 kroner som blant annet skal brukes til å dekke kostnader ved reiser til norske produsenter av massivtre, samt innkjøp av materialer og pigmenter. Målet er å øke egen kompetanse om overflater som bidrar til universell utforming av interiør. Det er videre tenkt å gjennomføre en workshop med studenter, hvor resultatene av denne skal bli til en publikasjon, som kan brukes videre i undervisning for studenter, næringsliv og samfunnet ellers.
Bergen arkitekthøgskole, masterutdanningen i arkitektur, fikk 136 000 kroner til ferdigstillelse av bok om universell utforming gjennom inkluderende, romlig praksis. Prosjektet har tidligere mottatt støtte fra Universell, men summen ble avkortet i 2017 grunnet flere gode søknader. Tildelingen er tenkt til å dekke korrekturlesing, design og trykking av læreboka, som er på 200 sider. Boka samler og drøfter analyser, referanseprosjekt og diskusjoner om begreper, retningslinjer og praksis innen universell utforming.
Universitetet i Sørøst-Norge, vitensenteret helse og teknologi, fikk 179 850 kroner for å utvikle et undervisnings- og veiledningsopplegg som inkluderer undervisningsmateriell for å gi studentene grunnleggende kunnskap knyttet til universell utforming i helse- og velferdsteknologiske løsninger i to emner på masternivå. Målet er å gi bevissthet om hvordan universelt utformet velferdsteknologi kan gi økt mestring og livskvalitet for den enkelte bruker, og hvordan vektlegging av universell utforming i utvikling av helse- og velferdstjenester er nært knyttet til utvikling av bærekraftige og inkluderende tjenester.
VID vitenskapelige høyskole, fakultet for helsefag, fikk 230 000 kroner til prosjektet «Lettlest og universell» som skal gi studenter ved vernepleierutdanningen innføring i universell utforming, samt anvende prinsippene for universell utforming i produksjon av lettleste tekster digitalt og på papir. Målet er å gi vernepleierstudentene, som både gjennom praksis og etter endt utdanning har utstrakt kommunikasjon med mennesker med nedsatt funksjonsevne, verktøy og forståelse for begrepet universell utforming.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, fakultet for arkitektur og design, fikk 250 000 kroner til å gjennomføre et prosjekt som innebærer implementering av universell utforming i to utdanninger i arkitektutdanningen ved NTNU. Arbeidet er tilknyttet planutdanningen gjennom prosjektet “Inkluderende områdeplanlegging”, og inkluderer også en studiereise for studenter, en workshop om tematikken, samt videreutvikling av undervisningsmateriell ved bruk av eksempler fra Norge og utlandet.
Høgskolen i Innlandet, seksjon for UH-pedagogikk og kvalitet, fikk 250 000 kroner til et prosjekt om universell utforming og klarspråk. Prosjektet er en videreutvikling av kunnskapsfeltet universell utforming ved Høgskolen.
Høgskulen på Vestlandet, bygg- og helsefag, fikk 250 000 kroner til prosjektet «Boligvettregler for en god alderdom». Målet med prosjektet er å bidra til at flere skal kunne bli gamle i eget hjem, mens en samtidig ivaretar livskvalitet og selvhjulpenhet. Prosjektet gjennomføres ved å bruke sykepleierstudenter ute i praksis til å reflektere rundt den fysiske utformingen av boliger og se dette i sammenheng med beboerens livskvalitet og situasjon ellers. Dette er tenkt å bevisstgjøre studentene hvordan tilrettelegging og universell utforming av boliger kan bidra til økt livskvalitet og mestring.
Oslomet – storbyuniversitetet fikk støtte til tre prosjekter:
- Institutt for produktdesign fikk 275 000 kroner til gjennomføring av et prosjekt hvor man ønsker å kartlegge hvilke tilnærminger og metoder som ligger til begrepet universell utforming som fag- og kunnskapsbegrep i designutdanninger i skandinavisk kontekst. Prosjektet er et samarbeid med AHO og NTNU.
- Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag fikk 200 000 kroner for å videreføre arbeidet med universell utforming i fagutdanningene ved instituttet. I denne delen av arbeidet skal instituttet arbeide med prosjektsøknad til Ekstrastiftelsen, veiledning av bachelor- og mastergradsoppgaver hvor universell utforming kan være aktuell tematikk, samt nettverksarbeid i forbindelse med å innarbeide universell utforming som et tema i utdanningene.
- Fakultet for teknologi, kunst og design fikk 200 000 kroner for å videreføre prosjektet «Implementing Universal Design of ICT in Higher Education». Prosjektet tar sikte på å utvide «ildsjelprosjektet» til å gjelde flere institutt og fakulteter som er interesserte i å utvikle og forbedre praksis når det gjelder universell utforming av IKT, samt samle god praksis og drive kapasitetsbygging om tematikken på tvers av universitetet.
Universell tildelte stimuleringsmidler til 10 ulike prosjekter ved 5 utdanningsinstitusjoner i 2018. Prosjektene som ble støttet hadde et bredt spenn og høy kvalitet. Den totale søknadssummen var 4 117 830 kroner. Det ble tildelt totalt 2 700 000 kroner.
Tilskuddsmottakere
Oslomet – storbyuniversitetet fikk støtte til fire prosjekter:
- 480 000 til kunnskapsutvikling på tvers av universitetet, ved bruk av masterstudenter innen universell utforming av IKT til trening, seminarer og individuell oppfølging.
- 500 000 til kompetanseheving i universell utforming på designutdanningen gjennom utvikling av fagplaner, workshops og e simuleringslag for design.
- 200 000 til utvikling av obligatorisk emne om universell utforming og forberedende søknad om doktorgrad i universell utforming innen arkiv- og bibliotekutdanningen.
- 120 000 til bruk av IKT-verktøy (VR og AR) for å øke bevisstheten om skoleanleggs utforming, samt workshops og kurs for lærere i grunn- og videregående skole.
Høyskolen Kristiania fikk støtte til to prosjekter:
- 290 000 til kompetanseheving i universell utforming i designfagene: Interiørarkitektur, tjenestedesign og grafisk design.
- 150 000 til videreutvikling av synssimulator for designstudenter, inkludert utvikling av undervisningsmateriell.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet fikk støtte til to prosjekter:
- 250 000 til utvikling av undervisningsmateriell i planutdanningene for «inkluderende områdeutvikling»: områder og byrom for alle.
- 200 000 til utvikling av undervisningsmodul i arkitektutdanningen: «Synshemming og VR-visualisering av bygg».
Universitetet i Sørøst-Norge fikk 260 000 i støtte for å utvikle innhold til faget «Immersive technology», blant annet VR/AR-teknologi til bruk i undervisning og intern kompetanseheving.
Høgskolen i Innlandet fikk 250 000 til utvikling av undervisningsopplegg innen universell utforming, og for å utrede hvordan universell utforming kan innlemmes i utdanningsplanene ved institusjonen.
Universell tildelte stimuleringsmidler til 12 ulike prosjekter ved 9 utdanningsinstitusjoner i 2017. Prosjektene som ble støttet hadde et bredt spenn og høy kvalitet. Den totale søknadssummen var 4 328 733 kroner. Det ble tildelt totalt kr. 2.190.000.
Tilskuddsmottakere
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo fikk kr. 100 000 til å utvikle og opprettholde fagkompetanse om universell utforming i designutdanningen.
Bergen Arkitekthøgskole fikk 100 000 til prosjektet «Deltagende subjekt og medbestemmelse som premiss for universell utforming».
Høgskolen i Oslo og Akershus fikk støtte til tre prosjekter:
- 200 000 til implementering og videreutvikling av emne om universell utforming i bibliotekutdanningen.
- 400 000 til et tverrfaglig prosjekt for utvikling av opplæringsvideoer om universell utforming av IKT.
·130 000 til revidering av lærebok om universell utforming av IKT.
Høgskulen i Volda fikk 150 000 til etablering av et undervisningstilbud om universell utforming i barnehagelærerutdanningen.
NLA Høgskolen fikk 200 000 til systematisk utprøving pedagogiske verktøy som støtte for universell utforming av undervisning og læring.
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet fikk 40 000 til et bokprosjekt om universell utforming og prosjektledelse.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet fikk støtte til to prosjekter:
- 340 000 til utvikling av en undervisningsmodul i arkitektstudiene for forståelse av hvordan lyd og lys fortoner seg i innendørs miljøer i arkitektprosjekter.
- 250 000 til utvikling av lærebok om universell utforming og svaksynte.
Universitetet i Oslo fikk 120 000 til å gjennomføre et prosjekt om universell utforming av læring og undervisning og pedagogiske verktøy i IKT-utdanningen.
VID vitenskapelige høgskole fikk 200 000 til utvikling av mastergrademne i samfunnsplanlegging og universell utforming.