Hopp til hovedinnhold

Refleksjon

Møter med etiske utfordringer er komplekse. Det kan handle om at en som karriereveileder er i tvil om hva en skal gjøre, hva en skal prioritere, hvordan ekte dilemmaer med bare uønskede utfall skal håndteres, eller hvordan en kan nå et mål med forsvarlige midler (Henriksen & Vetlesen, 2006). Alle slike utfordringer krever evne til å reflektere godt og å utøve etisk dømmekraft (Lingås, 2019). Normene for refleksjon blir omtalt i retningslinjene om refleksjon.

Sist oppdatert : 20. oktober 2023

9. Jeg reflekterer over egen praksis ved å være bevisst på hva som er verdigrunnlaget og målet for karriereveiledningen

Det første kravet til refleksjon er at karriereveilederen, ikke bare kjenner til verdigrunnlaget for god karriereveiledning, men faktisk er seg disse verdiene bevisst, forstått som at verdiene er «eid» av hver enkelt praktiker. Verdiene er selve grunnlaget for refleksjon. Samtidig er det en etisk oppgave i seg selv å forsvare og fremme disse verdiene. Verdigrunnlaget for god karriereveiledning handler om generelle og spesifikke mål og rettigheter, i tillegg til forsvarlighet i framgangsmåte.

10. Jeg reflekterer over egen praksis ved å ha et bevisst forhold til mine egne holdninger, og hvordan de kan påvirke min utøvelse av karriereveiledning

I utøvelsen av karriereveiledning skal en kjenne seg selv og sine sterke og svake sider. En skal også være seg bevisst hvordan en selv kan påvirke yrkesutøvelsen, og hvordan ens holdninger, preferanser, motvilje og favoriseringer også kan påvirke ens etiske valg i vanskelige situasjoner. Slik bevissthet kan være med å utvikle ens egen etiske dømmekraft.

11. Jeg reflekterer over egen praksis ved å ha et kritisk blikk på egen kompetanse, og kontinuerlig vurdere behovet for kompetanseheving

Karriereveiledere skal også kjenne seg selv i den forstand at en erkjenner når en kommer til kort, og trenger å forbedre og utvide sin kompetanse for å gjøre en god nok jobb. Dette omfatter også kompetansen til å møte etiske utfordringer av ulike slag. Se også den første normen under Kompetanse.

12. Jeg reflekterer over egen praksis ved å være bevisst rammene for fagutøvelse, og hvis nødvendig utfordre disse.

Noen ganger vil det ligge etiske utfordringer som bare kan møtes og behandles på systemnivå. Det kan handle om ressurssituasjoner som er for knappe til å oppfylle oppsatte mål. Det kan handle om politiske og administrative føringer på innholdet i og målet for arbeidet som ikke er forenlig med verdigrunnlaget for god karriereveiledning. Det kan handle om forsøk på å påvirke arbeidet fra økonomiske interessenter eller andre maktinstanser, som ikke bør få gjennomslag i møte med veisøkere. I slike tilfeller er det viktig at karriereveiledere både enkeltvis og sammen som faggruppe, viser mot og fasthet i å forsvare fagutøvelsens rammer. I slikt arbeid er det viktig å anvende etisk forsvarlige virkemidler, for eksempel å unngå å skyve veisøkere foran seg.