Hopp til hovedinnhold

Digitalisering for fleksibel utdanning

Utdanninger kan tilby fleksibilitet gjennom omfang, progresjon, vurdering, formalisering, samhandling og innhold. Et løft for mer fleksibel utdanning og bedre utdanningskvalitet gjennom digitalisering krever insentiver både på mikro- og makronivå. Ansvaret for oppfølging av innsatsområdet er derfor delt mellom institusjonene, Sikt og HK-dir.

Sist oppdatert : 12. november 2024

Pågående fellestiltak

  • Fremtidens opptak: Fornye opptakssystemet, inkludert tilpasning blant annet til opptak til mastergradsutdanninger. Er en forutsetning for fleksibel tilgang til utdanning. Ansvar: Sikt
  • Digitale læringsressurser (DLR): Øke delingen av læringsressurser i sektoren gjennom bedret funksjonalitet i tjenesten DLR samt støtte innføringen ved institusjonene med blant annet forslag til rammeverk for opphavsrett og personvern. Støtter også opp under innsatsområde 2 Digital innovasjon i undervisning og læring og innsatsområde 3 Digitale temaer, metoder og kompetanse i alle fag. Ansvar: Sikt

Eksempler på pågående institusjonelle tiltak

  • USN Fleksibel skal forsterke og koordinere USNs innsats for livslang læring. USN vil tilby utdanninger som gir kunnskap som er etterspurt i arbeidslivet, og ta i bruk ny teknologi og pedagogikk for å utforme utdanninger som er tilpasset studentenes ønsker og behov. Utdanning skal tilbys uavhengig av tid og sted. Progresjon, vurderingsform og innhold skal videreutvikles. Prosjektet skal også sette i gang forskning slik at ny viten blir til.
  • NETTOP-UIS, avdeling for utvikling av digitale læringsressurser, har en praktisk tilnærming til utvikling av digital undervisning og implementering av e-læring. Jobber både internt ved UiS og for eksterne oppdragsgivere.
  • UiB Tredjepartsportalen gir tilgang til programvare til bruk i undervisning og vurdering.
  • Visualiseringssenteret i Arktis ved UiT, bruk av teknologi og utforsking av samarbeidsmetodikk mellom utdanning, offentlig forvaltning og næringsliv innenfor bygg og anlegg.

Anbefalte nye fellestiltak

  • Minikvalifikasjoner: Utrede muligheter og forutsetninger i en norsk kontekst for å bedre tilgjengeligheten av høyere utdanning for personer i ulike livssituasjoner. Ansvar: HK-dir
  • Programvareportal: Utrede behov for å forenkle bruk av applikasjoner for bedre og mer fleksibel læring, undervisning og vurdering. Ansvar: Sikt
  • Økt studentmobilitet: Kartlegge muligheter for å forenkle og effektivisere prosesser og løsninger for internasjonal studentutveksling. Ansvar: HK-dir

Mulige institusjonelle tiltak

  • Fleksible utdanningstilbud: Utvikle fleksible og universelt utformede utdanningstilbud av kortere og lengre omfang som gjør utdanning mer tilgjengelig for personer i alle livssituasjoner.
  • Praksisnære situasjoner: Utforske verktøy som lar studentene trene på praksisnære situasjoner i digitale settinger, for bedre læringsutbytte.
  • Fysisk infrastruktur: Arbeide for at den fysiske infrastrukturen fremmer bruk av digital teknologi i undervisning, pedagogisk variasjon og gode sosiale rom for læring.