Etatsgruppe for digital transformasjon
Kunnskapsdepartementet har etablert en etatsgruppe som skal bidra til felles utviklingsretning for nyskapende digitale brukerreiser i utdanningssektoren.
Sist oppdatert : 9. desember 2024Om etatsgruppen
HK-dir og Utdanningsdirektoratet har fått i felles oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å etablere og drive Etatsgruppe for digital transformasjon i utdanningssektoren.
Etatsgruppen skal bidra til at utdanningssektoren har en felles utviklingsretning for nyskapende digitale brukerreiser som går på tvers av flere virksomheters ansvarsområde, og som understøtter sektormål og digitaliseringsstrategiene for sektoren.
Ved å etablere en gruppe på toppledernivå på tvers av virksomheter for å diskutere felles strategisk retning og et veikart for tiltak og prioritert utvikling, kan den digitale tjenesteutviklingen bli mer samordnet og effektiv.
Løypemelding
Status for arbeidet etter et års virke er oppsummert i Etatsgruppens løypemelding juni 2024 (PDF) .
Medlemmer i etatsgruppen
- Morten Rosenkvist, leder av etatsgruppen i inneværende periode (Direktør, Utdanningsdirektoratet)
- Sveinung Skule (Direktør, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse)
- Terje Mørland (Divisjonsdirektør, Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør)
- Annemarie Bechmann Hansen (Direktør, Statped)
- Thrine Kallseter (Avdelingsdirektør, NOKUT)
- Kjetil Moen (Direktør, Lånekassen)
- Jens Nørve (Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet)
- Synneve M. Bottolfs (Utredningsleder, Kunnskapsdepartementet)– observatør
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse og Utdanningsdirektoratet samarbeider om sekretariatsfunksjonen. De to direktoratene bytter årlig på å lede etatsgruppen.
Møter i etatsgruppen
Etatsgruppen ble etablert i juni 2023 og har siden møttes jevnlig. Her finner du oversikt over kommende møter og referater fra alle avholdte møter.
- 20. januar 2025 kl. 13-15, digitalt
- 21. mars 2025 kl. 9-11, digitalt
- 2. juni 2025 kl. 10-15, fysisk møte i Oslo
Mandat for etatsgruppen
Digital transformasjon handler om prosesser hvor virksomheter endrer hvordan de utfører oppgaver og tenker nytt om hvordan samfunnsoppdraget løses bedre ved hjelp av ny teknologi (Digitaliseringsdirektoratet; Hva er digital transformasjon?). Digitale brukerreiser går ofte på tvers av flere virksomheters ansvarsområde og dermed må løsninger finnes i fellesskap. Dette kan væreutfordrende å få til når det krever samtidig utvikling og prioritering hos flere. Mange selvstendige aktører i utdanningssektoren gjør det nødvendig å ha en felles strategisktilnærming til utvikling av digitale tjenester som muliggjør utdanning.
Kunnskapsdepartementet skal være et digitalt modent departement som er pådriver og tilrettelegger for digital omstilling hvor nye muligheter utforskes og samarbeid om digital tjenesteutvikling styrkes. Digitalisering skal understøtte sentrale mål for sektoren, bl.a.:
- Kunnskapssektoren har tilbud av høyere kvalitet
- Kompetanseheving og livslang læring er mer tilgjengelig for alle over hele landet
- Opplæring og utdanning som gir flere relevant kvalifisering
- Sterkere felles opplærings- og utdanningsmiljø fremmer inkludering, motivasjon og mestring
Utvikling av sammenhengende tjenester til det beste for innbyggerne er et prioritert område i offentlig digitaliseringspolitikk. Informasjonsforvaltning gjennom «orden i eget hus», deling av data, regelverksutvikling og modeller for samarbeid og finansiering på tvers av virksomheter og sektorer er områder som er sentrale i flere pågående initiativer og strategier.
I utdanningssektoren er det satt i verk flere tiltak for å følge opp dette, gjennom bl.a. føringer i tildelingsbrev og i oppfølging av strategier og handlingsplaner. Det er et særlig behov for å koordinere innsatsen på tjenester som går på tvers av virksomheter.
Etatsgruppe for digital transformasjon i utdanningssektoren skal bidra til at utdanningssektoren har en felles utviklingsretning for nyskapende digitale brukerreiser som understøtter målene og digitaliseringsstrategiene for sektoren. Bruk av nasjonale fellesløsninger, felles infrastruktur, plattformer og datadeling er sentrale områder som understøtter realisering av digitale brukerreiser. Gjennom samarbeid skal etatsgruppen bidra til innovasjon, raskere utvikling og mer effektiv utnyttelse av ressursene.
I etatsgruppen samles sentrale aktører i utdanningssektoren om behov, felles utviklingsretning, innsats og mål for den digitale utviklingen i sektoren hvor løsningene må finnes i felleskap.
Etatsgruppe for digital transformasjon i utdanningssektoren skal:
- Identifisere og drøfte behov for å utvikle tverrgående eller felles digitale løsninger
- Utvikle forslag til felles strategisk retning og prioriterte mål for en etappevis utvikling avnyskapende digitale brukerreiser i utdanningssektoren
- Utarbeide et felles veikart av sentrale tiltak for å realisere fremtidens digitale brukerreiser som er samordnet med større vedtatte satsinger og digitaliseringsporteføljen i utdanningssektoren
- Gi anbefalinger til Kunnskapsdepartementet og andre sentrale aktører i utdanningssektoren om investeringer og tiltak for digitale løsninger som bør utvikles, og eventuelle behov for endringer i rammebetingelser. I dette ligger også å vurdere nye digitale løsninger som kan utvikles innenfor virksomhetenes eksisterende økonomiske rammer.
Kunnskapsdepartementet fastsetter etatsgruppens mandat. Knutepunkt for styring og digitalisering i KD er departementets kontaktpunkt for gruppen.
Aktørene i Etatsgruppe for digital transformasjon i utdanningssektoren er representert ved sine toppledere eller representanter for toppledelsen. Medlemmene kan ha fast stedfortreder, som stiller i møtene ved behov og etter avtale. For å sikre kontinuitet, skal bruken av stedfortreder begrenses.
Deltakelse i etatsgruppen endrer ikke de etablerte styringslinjene fra Stortinget, regjeringen og departementer til etater, virksomheter og kommuner. Etatsgruppen må utføre oppgavene som er beskrevet i dette mandatet innen rammen av styringslinjer og de enkelte aktørenes fullmakter. Etatsgruppen oppfordres til å legge frem sine anbefalinger i Kunnskapsdepartementets konsernledergruppe.
Medlemmene skal representere sin virksomhet i møtene. I tillegg til å representere egen virksomhet, skal medlemmene bidra med et helhetsperspektiv på den digitale utviklingen i utdanningssektoren. Alle medlemmer har et ansvar for å informere om og forankre i egen virksomhet de rådene og anbefalingene som etatsgruppen utarbeider.
HK-dir og Udir bytter årlig på å lede etatsgruppen. Etatsgruppen kan selv sette ned underutvalg, som forbereder saker for gruppen og mandat for eventuelle underutvalg vedtas av etatsgruppen. Andre etablerte selvstendige råd og styrer som Samstyringsråd for digitaliseringen i grunnopplæringen og Digitaliseringsstyret for høyere utdanning og forskning kan fremme saker for Etatsgruppe for digital transformasjon i utdanningssektoren når de vurderer det som hensiktsmessig eller nødvendig for utviklingen av digitale løsninger på sine områder.
Følgende aktører er representert i Etatsgruppe for digital transformasjon i utdanningssektoren:
- Utdanningsdirektoratet (ett medlem)
- Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (ett medlem)
- Kunnskapssektorens tjenesteleverandør, Sikt (ett medlem)
- Statped (ett medlem)
- NOKUT (ett medlem)
- Lånekassen (ett medlem)
- Digitaliseringsdirektoratet (ett medlem)
- Kunnskapsdepartementet (observatørstatus)
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse og Utdanningsdirektoratet har i fellesskap sekretariatsfunksjonen for Etatsgruppe for digital transformasjon i utdanningssektoren med eventuelle underutvalg.
Sekretariatsfunksjonen har ansvar for å utvikle et fellesårshjul for etatsgruppen og underutvalgene i god tid før inngangen til et nytt år. Sekretariatet legger fram saker for etatsgruppen. Det enkelte medlem kan også legge fram saker for etatsgruppen.
Mandatet og sammensetningen for Etatsgruppe for digital transformasjon i utdanningssektoren skal evalueres jevnlig, samt ved vesentlige endringer i styring eller organisering i utdanningssektoren. Ved oppstart skal etatsgruppen evalueres etter 2 virkeår.