«What’s in it for me?» Betydningen av tilhørighet og motivasjon for studenters læring
Etter pandemien opplever mange utdanninger en endring i studentenes tilstedeværelse på campus og i undervisning. Digitale løsninger gir fleksibilitet i hverdagen, men skaper endrede arbeidsmønstre i høyere utdanning. Hva mister vi når læring blir en aktivitet foran skjermen og studentene uteblir fra campus?
Tidspunkt: 6. juni 2025 kl. 10.00- 6. juni 2025 kl. 11.00
Sted: • Digitalt
Arrangementsopptak
Om arrangementet
I dette webinaret ser vi nærmere på sammenhengene mellom tilhørighet, motivasjon og læring, og hvordan undervisere kan legge til rette for studenters aktive deltagelse i læringsprosesser. Med utgangspunkt i erfaringer og forskning fra sentrene for fremragende utdanning diskuterer vi hvordan inkluderende og engasjerende læringsmiljø kan utvikles.
Program
- «Tilhørighet både beskytter og øker studenters motivasjon» – Lucas Jeno, professor i universitetspedagogikk ved Universitetet i Bergen
- «Why don’t my students come to class?» – Anders Mattias Lundmark, førsteamanuensis ved iEarth – Senter for integrert geovitenskapelig utdanning, Universitetet i Oslo
- «Et klasserom utenfor timeplanen – studentfrivillighet og -engasjement som kilde til læring» – Torgeir Aadland, senterleder og førsteamanuensis ved Engage – Senter for engasjert utdanning gjennom entreprenørskap, NTNU
- «Sense of belonging – kva påverkar læringsmiljøet på Det juridiske fakultet?» Alva Kjensli, forskningsassistent og studentprosjektleder ved CELL – Senter for erfaringsbasert juridisk læring, Universitetet i Oslo
Målgruppe
Webinaret er rettet mot undervisere, studieledere og støttemiljøer ved UH-institusjoner.

Påmeldingsfrist