Universell utforming i høyere utdanning 2024 – Læringsmiljømidler
• Kompetansehevingsprogrammet for universell utforming i høyere utdanningProsjektmidler for økt kompetanse om universell utforming av læringsmiljøet i høyere utdanning.
Disse fikk midler
Direktoratet mottok 40 søknader innen søknadsfristen. Samlet sett ble det søkt om 6 977 602 kroner og den totale rammen for tildeling var opprinnelig 1 700 000 kroner. Følgelig var det mange gode prosjekter som dessverre måtte avslås eller avkortes i denne tildelingsrunden. Kultur- og likestillingsdepartementet økte rammen til 2 150 000 kroner, som gjorde det mulig for oss å innvilge støtte til totalt 13 prosjekter.
Fagskolen Diakonova fikk 200 000 til et opplæringsprogram om universell utforming og inkluderende undervisningsmetoder. Prosjektet omfatter etablering av en digital ressursbank med instruksjonsvideoer og sjekklister for tilgjengelighet.
Universitetet i Stavanger fikk 200 000 til å arrangere et nasjonalt fagseminar om universell utforming for administrativt ansatte tilknyttet helsefaglige utdanninger i sektoren. Seminaret skal både øke administrativt ansattes kompetanse om universell utforming som inkluderingsstrategi, og skape en arena for erfaringsutveksling og nettverksbygging.
Universitetet i Sørøst-Norge fikk 175 000 til å arrangere workshop om kunnskapsutvikling og erfaringsdeling rundt inkluderende læringsmiljø for tegnspråklige studenter i høyere utdanning. Prosjektet skal bidra til økt kunnskap om faktorer som bedrer læringsmiljøet og læring for tegnspråklige studenter.
Universitetet i Bergen fikk 150 000 til å utvikle en håndbok for universell utforming av feltarbeid og ekskursjoner, samt et kurs om tematikken. Målet med prosjektet er å utvikle konkrete og praktiske retningslinjer og verktøy.
Oslomet – storbyuniversitetet fikk 175 000 for å øke kompetansen til undervisere innen universell utforming av digitale læringsressurser, som presentasjoner, Canvas og videoer. Prosjektet består av fysiske og digitale kampanjer, konkurranser og arbeidsstuer for å gi veiledning.
Folkeuniversitetets Fagskole fikk 200 000 til et prosjekt om universell utforming som strategi for inkludering som omfatter utvikling av en helhetlig handlingsplan ved fagskolen, samt gjennomføring av et kurs for ansatte, basert på omvendt undervisning og workshops.
Handelshøyskolen BI fikk 125 000 for å arrangere 8 samlinger om universell utforming for studenter og ansatte, i samarbeid med Høgskolen i Innlandet. Samlingene skal bidra til økt kompetanse ved å gi blant annet konkrete og praktiske råd og eksempler.
Høgskulen på Vestlandet fikk 175 000 til å gjennomføre en workshop med mål om å endre emner, undervisning og vurdering for å bli mer universell utformet. Prosjektet skal også introdusere KI-verktøy for universell utforming, samt opprette og drifte en nettside med ressurser om universell utforming.
Universitetet i Oslo fikk 150 000 til å utvikle et oppdatert e-læringskurs som forbedrer ansattes kompetanse innen universell utforming av undervisningsmateriale, med fokus på bruk av Canvas og Ally. Kurset skal deles med sektoren.
Oslo Nye Høyskole fikk 150 000 til å evaluere eksisterende undervisningsmateriell og metoder ved å innhente erfaringer fra både ansatte og studenter med funksjonsnedsettelser. Dette skal danne grunnlag for utvikling av felles retningslinjer og strategier for å sikre at undervisningen blir tilgjengelig for alle studenter.
Universitetet i Agder fikk 150 000 for å utvikle en kompetanseportal for å heve de ansattes kunnskap om universell utforming. Portalen skal utvikles med kunnskapsbasert materiale i ulike formater. Prosjektet er forankret i UiAs egen handlingsplan for universell utforming.
Fagskolen Vestland fikk 150 000 til å utvikle en opplærings- og kompetansepakke for å gi underviserne kunnskap og verktøy til å tilrettelegge undervisningen bedre, med fokus på digital tilgjengelighet, pedagogisk tilrettelegging og fysiske læringsomgivelser.
Fagskolen Kristiania fikk 150 000 til kompetanseheving om universell utforming av læringsmiljøet blant ansatte ved Fagskolen Kristiania gjennom utvikling av obligatorisk kursopplegg innen digitalt læringsmiljø, gjennomføring av fagdag for alle ansatte, samt særskilt kompetanseheving av ressurspersoner for å fungere som pådrivere i eget miljø.
Hvem kan søke
Utlysningen retter seg mot universiteter, høyskoler og fagskoler i Norge. Tildeling gis til en administrativ enhet ved institusjonene, slik som for eksempel fakulteter, institutter eller avdelinger.
Utløpt (norsk tid)
Om tilskuddet
På vegne av Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD) lyser vi ut prosjektmidler for økt kompetanse om universell utforming som strategi for inkludering i høyere utdanning. Midlene er en del av kompetansehevingsprogrammet for universell utforming, som er et tiltak i regjeringens handlingsplan for universell utforming 2021-2025 Bærekraft og like muligheter – et universelt utformet Norge.
Hensikten med tilskuddet
Økt kompetanse om universell utforming er et sentralt mål i handlingsplanen, og planen etterlyser mer målrettet kunnskap og kompetanseutvikling ved utdanningsinstitusjonene.
Universell utforming er premiss for et inkluderende læringsmiljø i høyere utdanning. Utdanningsinstitusjonenes alminnelige funksjoner skal være universelt utformet, og institusjonene må ha kunnskap, virkemidler og verktøy for å skape et universelt utformet læringsmiljø. I et helhetlig læringsmiljø inngår fysiske, digitale, organisatoriske, pedagogiske og psykososiale forhold.
Tilskuddsbeløp
For 2024 setter vi av 1,7 millioner kroner til arbeid for økt kompetanse ved universiteter, høyskoler og fagskoler. Det kan søkes om maksimalt 200 000 kroner per søknad.
Slik søker du
Søknader skal leveres gjennom søknadsportalen Espresso, hvor en logger seg inn eller registrerer en bruker for å levere søknad(er).
Sørg for å fylle ut alle felter i utlysningen, og registrer vedleggene. Det er veiledningstekster i selve søknadsskjemaet.
Hva kan du søke om
Eksempler på arbeid med universell utforming for et inkluderende læringsmiljø:
- Kunnskapsspredning og formidling (for eksempel fagdager, seminarer mv.)
- Opplæring/kompetanseheving av ansatte
- Utvikling av produkter eller tjenester
- Kartlegginger
- Planarbeid
- Atlantis medisinske høgskole fikk 200 000 til utvikling av ny pedagogisk modell og læringsmateriell i en universelt utformet nettskole.
- Fagskolen i Agder fikk 200 000 til å heve kompetansen og ferdigheter innen universell utforming av undervisningsmateriell for alle ansatte, blant annet gjennom en ressursbank og et kurs rettet mot fagskolens lærere.
- Høgskolen i Innlandet fikk støtte til to prosjekter:
- 200 000 til å utvikle en serie videocase med refleksjonsoppgaver knyttet til tematikken nedsatt hørsel og utdanning.
- 150 000 til å finne praktiske og universelle løsninger som kan være til hjelp både for synshemmede studenter og forelesere i undervisning i realfag som matematikk og statistikk.
- Lovisenberg diakonale høgskole fikk 200 000 til å utvikle kompetanse og læringsressurser for å sørge for universell utforming for studenter med skjulte lærevansker, med ekstra vekt på bedre tekst for bedre læring.
- Nord universitet fikk 200 000 til å arrangere et læringsmiljøseminar, hvor målet er kunnskapsspredning innad i organisasjonen om hvordan en kan sikre et godt og inkluderende læringsmiljø som også er universelt utformet.
- Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet fikk 200 000 til å gjennomføre en kartleggingsundersøkelse og en workshop med studenter ved institutt for sosialt arbeid, for å undersøke studentenes erfaringer med universell utforming av deres læringsmiljø.
- Høgskulen på Vestlandet fikk 199 000 til et prosjekt som har som mål å heve kompetansen blant ansatte om universell utforming i vurderingssituasjonen, herunder digital eksamen, ved hjelp av veiledninger og materiell.
- Fagskolen Innlandet fikk 155 000 til kompetansehevingsaktiviteter om universell utforming for ansatte, herunder eksterne kurs, fagdag, egen kompetanseutvikling og intern erfaringsdeling.
- Fagskolen Møre og Romsdal fikk 155 000 til kompetanseheving for å stille forberedt når handlingsplanen for universell utforming og tilrettelegging skal iverksettes ved fagskolen.
- Høgskulen i Volda fikk 150 000 til å identifisere behov for opplæring og oppdatering av innhold for å tilfredsstille kravene til universell utforming – blant annet gjennom støtte til arbeidet med innholdsproduksjon.
- VID vitenskapelige høgskole fikk 150 000 til workshoper om læringsmiljø, med mål om å øke bevissthet og kunnskap for studenter og ansatte om universell utforming av fem læringsmiljøområder.
- Norges musikkhøgskole fikk 76 000 til å øke egen kompetanse gjennom opplæring og veiledning i form av kurs og oppfølging, case-studier av enkelte fagmiljøer på skolen og dypdykk i problemstillinger knyttet til Canvas og universell utforming.
- Politihøgskolen fikk 29 000 til å heve kompetansen om universell utforming av det digitale læringsmiljøet blant de ansatte, gjennom kursing og produksjon av en veileder.
Merk at maksimal søknadssum for læringsmiljømidler er 200 000 kroner. For å kunne få støtte er det et krav at universell utforming er en del av prosjektets mål eller virkemidler.
Tidligere år har direktoratet også støttet faglige prosjekter, hvor målet var at studenter skulle lære om universell utforming gjennom sine studier. Grunnet fallende interesse for ordningen, samt mindre midler å dele ut, lyser vi ikke ut til dette formålet i år.
Avgrensninger
Formålet med utlysningen er kompetanseheving og kunnskapsspredning. Direktoratet kan derfor ikke støtte ordinære driftstiltak eller driftsmidler (innkjøp av utstyr, datamaskiner og møblement eller liknende). Vi vil heller ikke støtte finansiering/delfinansiering av fysiske ombygginger eller større oppgraderinger av bygningsmasse eller digital infrastruktur. Ta gjerne kontakt med avdeling for universell utforming og læringsmiljø for å avklare aktuelle prosjekter.
Krav til søknaden
Følgende formelle krav stilles til søknaden:
- Fyll ut alle obligatoriske felt i søknadsskjemaet.
- Legg ved et separat budsjett (Excel eller PDF).
- Forankre søknaden på institusjons-, fakultets-, avdelings-, seksjons- eller instituttnivå, som er den formelle søker av midler.
Etter endt prosjektperiode må dere levere en sluttrapport med erfaring fra arbeidet, som også kan deles med utdanningssektoren for felles læring.
Slik behandler vi søknaden
Vurdering
Vi vurderer søknadene etter følgende kriterier:
- Betydning for universell utforming av læringsmiljøet
- Nedslagsfelt – hvor mange som blir berørt (ansatte/studenter)
- Sektorens nytte av kunnskapsutviklingen
- Innovasjonsgrad – gjelder særlig produkter og tjenester
- Realisme og muligheter for gjennomføring
Når får du svar?
Svar på søknaden kommer 15.10.2024.
Rapportering og oppfølging
Frist for gjennomføring av prosjekter: 1. oktober 2025
Krav om sluttrapport: 1. november 2025