Hopp til hovedinnhold

Brukerveiledning råd- og turboportal

Veiledning for første gangs innlogging i råd- og turboportalen og for aktivering av ny institusjon og for å legge til flere brukere.

Sist oppdatert : 28. oktober 2023

Den som er registrert som administrerende direktør/daglig leder for institusjonen i Enhetsregisteret, må logge seg inn første gangen institusjonen tar i bruk den nye løsningen.

Råd- og turboportalen er koblet mot Enhetsregisteret og Folkeregisteret, og alle brukerne av portalen logger seg på via ID-porten.

Første gangs innlogging

Administrerende direktør/daglig leder logger seg på via et av alternativene i ID-porten.

Opprette ny institusjon

Etter innlogging via ID-porten må dere oppgi hvilken institusjon dere ønsker å opprette profil for. Dette gjør dere ved å registrere organisasjonsnummeret til institusjonen.

Når det er registrert et gyldig organisasjonsnummer i feltet, blir det gjort en kontroll mot personen som er registrert som administrerende direktør i Enhetsregisteret. Hvis det er personen som har logget seg på som er registrert som administrerende direktør, kan dere velge å opprette en ny profil for å bli ført videre til Råd- og turboportalen.

Dersom det ikke er samsvar mellom den som logger seg på og den som er registrert som administrerende direktør i Enhetsregisteret, vil dere få en feilmelding med opplysninger om hvem som må logge seg på.

Opprette flere brukere

For at flere ansatte ved institusjonen skal kunne logge seg inn i portalen, må administrerende direktør opprette minst én ny bruker med administrasjonsrettigheter.

Dette gjøres ved å velge Brukeradministrasjon i venstremenyen.

Legg inn navn og fødselsnummeret til den nye brukeren. Merk at feltet Etternavn kun skal inneholde ett navn. Eventuelle mellomnavn skal registreres i feltet For- og mellomnavn.

Etternavn og fødselsnummer blir kontrollert mot Folkeregisteret.

Det er mulig å opprette brukere med tre type rettigheter:

  • Administrator: har rettigheter til å opprette, endre og slette brukere
  • Skriverettighet: kan opprette, redigere og slette søknader i løsningen samt registrere og endre data i institusjonens profil
  • Leserrettighet: gir bare mulighet for å få innsyn i innholdet som er registrert i institusjonsprofilen. Denne kategorien kan ikke opprette eller se noen søknader og anbefales derfor ikke for Råd- og turboportalen.

For å opprette en ny bruker må man trykke Lagre. Nye brukere kan logge seg på Råd- og turboportalen via ID-porten så snart de er registrert.

Hvis dere ønsker å opprette flere brukere samtidig, kan dere klikke på knappen Legg til ny bruker nederst på siden.

Det er mulig å slette brukere. Vi minner om at det er institusjonene selv som er ansvarlige for å holde brukerprofilene oppdaterte. Alle institusjonsprofiler må alltid ha én bruker med administratorrettigheter.