Hopp til hovedinnhold

Undersøkelse blant elever på utenlandsopphold i videregående opplæring

Status for skoleåret 2024–2025

NotatTilhører rapportserie: Ja

Hvert år reiser elever i videregående opplæring på utvekslingsopphold til utenlandet. De fleste videregåendeelever reiser når de går i Vg2, men det er også Vg1- og Vg3-elever som reiser ut. Elevene går både i yrkesfaglige og studiespesialiserende programmer, de er ute i alt mellom en måneds tid og et helt år og er bosatt i hele landet. Skoleåret 2024-25 var det 892 elever som var på utenlandsopphold med støtte fra Lånekassen.

Utgiver:Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
Redaktør:Magnus Fodstad Larsen
ISSN:2703-9110
Forfattere:Tone Skollingsberg Katralen, Pia Ianke
Publisert:21.11.2025
Notatnummer:06/2025

Sammendrag

Dette notatet presenterer hovedfunn fra en undersøkelse blant norske elever i videregående opplæring som har vært på utenlandsopphold skoleåret 2024–2025. Undersøkelsen omfatter elever som reiser gjennom utvekslingsorganisasjoner og de som reiser via avtaler mellom norske skoler eller fylkeskommuner og skoler i utlandet.

Undersøkelsen gir innsikt i hvordan norske elever opplever utenlandsopphold i videregående opplæring, hvilke valg de tar, og hvordan de vurderer ulike sider ved utenlandsoppholdet. HK-dir bruker funnene til å videreutvikle og forbedre utvekslingstilbudet for fremtidige elever.

Hvem reiser, og hvor reiser de?

I alt var det 892 elever som var på utenlandsopphold med støtte fra Lånekassen dette skoleåret. Omtrent to av tre reiste med en utvekslingsorganisasjon, mens én av tre reiste gjennom en skoleavtale. De aller fleste utvekslingselevene gikk i studieforberedende programmer, og elevene var bosatt over hele landet. Oslo hadde størst andel elever på utenlandsopphold. USA og Storbritannia var de mest populære reisemålene, men elevene dro til mange ulike land både i Europa, Nord-Amerika og andre verdensdeler.

Valg av utvekslingsorganisasjon og informasjon før avreise

De viktigste grunnene organisasjonselevene oppga for valg av utvekslingsorganisasjon var at organisasjonen ga et godt inntrykk og hadde fokus på sikkerhet og trygghet. Mange la også vekt på reisemål og organisasjonens verdigrunnlag. Praktisk informasjon og informasjon om regler er de vanligste forberedelsene for elevene før avreise, og de fleste var fornøyde med de forberedende aktivitetene. Noen elever fikk vite sent hvor de skulle bo eller gå på skole i vertslandet.

Bosted under oppholdet

De fleste elevene bodde i vertsfamilie, særlig de som reiste med en organisasjon. Avtaleelevene bodde oftere enn organisasjonselevene på internat eller studenthjem. Tilfredsheten med bosituasjonen var generelt høy, og nesten alle føler seg trygge der de bor. Noen byttet vertsfamilie underveis, ofte på grunn av dårlig trivsel eller fordi byttet var planlagt.

Opplevelse av skolen i utlandet

Flertallet av elevene var fornøyde med opplevelsen av skolen i utlandet, spesielt når det gjaldt trygghet, det sosiale miljøet og fagtilbudet. Avtaleelever var litt mer fornøyde med fagtilbudet og undervisningen enn organisasjonselever, men begge grupper rapporterte stort sett om gode erfaringer.

Avbrudd

Bare et fåtall blant elevene som har svart på undersøkelsen de siste tre årene (3,5 prosent), oppgir at de avbrøt utenlandsoppholdet før planlagt. Det er forskjellige og sammensatte årsaker til at elever avbryter oppholdet, men flest oppgir manglende trivsel, boforhold eller skole som årsak.

Anbefalinger

De aller fleste elevene anbefaler andre å dra på utveksling, og gjerne til det landet de selv reiste til. Anbefaling av vertsskolen og utvekslingsorganisasjonen er noe lavere. Anbefalingene varierer noe mellom reisemål og utvekslingsorganisasjon, men samlet sett er erfaringene positive.