Tenåringers karriereutvikling i Norge: Innsikter fra PISA
Rapport • Tilhører rapportserie: NeiHvordan står det til med karriereutviklingen blant norske tenåringer? Denne rapporten ser nærmere på funn fra PISA 2022 og sammenligner norske ungdommers svar med resten av OECD.

Sammendrag
Rapporten "Teenage career development in Norway - Insights from PISA" utforsker status for karriereutvikling blant tenåringer i Norge. Den presenterer funn fra OECDs Programme for International Student Assessment (PISA), en internasjonal komparativ undersøkelse blant ungdom i skolen. PISA 2022 gir særlig omfattende data om unges deltakelse i og oppfatninger av karriereutvikling, inkludert informasjon om yrkes- og utdanningsambisjoner samt deltakelse i karriereveiledningsaktiviteter.
Rapporten sammenligner norske elevers svar med OECD-gjennomsnittet, fordelt etter elevkarakteristika som kjønn, sosioøkonomisk bakgrunn, faglig nivå, migrasjonsbakgrunn og geografisk tilhørighet.
Nivået av usikkerhet knyttet til karrierevalg er nå svært høyt i Norge, slik det også er i mange andre OECD-land. Blant de elevene i Norge som har en yrkesforventning, er fokuset sterkt konsentrert rundt et lite antall yrker. Samtidig er disse yrkene mer spredt utover arbeidsmarkedet sammenlignet med flertallet av OECD-landene. Interesse for yrkesfag og håndverksyrker er særlig sterk.
Selv om norske elevers yrkesforventninger i mindre grad er kjønnsstereotype enn det som er vanlig internasjonalt, påvirkes både jobb- og utdanningsambisjoner sterkt av sosial bakgrunn.
Sammenlignet med elever i andre land deltar norske elever gjennomgående oftere i karriereveiledningstiltak, særlig samtaler med karriereveileder. Samtidig er det slik at mange 15-åringer fremdeles ikke har deltatt i noen av de viktigste utforskende aktivitetene som gir direkte kontakt med arbeidslivet.
Rapporten er på engelsk.
Summary
This paper explores the state of teenage career development in Norway. It sets out findings from the OECD Programme for International Student Assessment (PISA), a comparative international survey of young people in secondary education. PISA 2022 notably provides considerable data on young people’s engagement in, and perceptions of, career development, including information on occupational and educational intentions and participation in career development activities.
This paper compares student responses in Norway to averages across the OECD, disaggregated by student characteristics, including gender, socio-economic background, academic proficiency, migrant status and geographic location. Levels of career uncertainty in Norway, as across the OECD, are now very high. Students in Norway who express an occupational expectation are very strongly focused on a small number of occupations, but these are spread more widely across the labour force than is found in most OECD countries. Interest in the skilled trades is notably strong.
While the occupational expectations of students in Norway are less constrained by gender than is typical, job and educational aspirations are strongly shaped by the social background.
By international comparison, students in Norway consistently engage more frequently in guidance interventions, notably with regard to speaking with a career advisor, but in some important fields of exploration which bring students into contact with workplaces, most still do not engage by the age of 15.