Hopp til hovedinnhold

Kunnskap om studenter med funksjonsnedsettelse

En tilstandsanalyse av barrierer og utdanningsinstitusjonenes arbeid med inkludering

7. Referanser

AHEAD. (2023). How to tell employers about disability: A Guide to Disclosure. AHEAD. https://ahead.ie/disclosure

Arnesen, C. Å., Hovdhaugen, E., Wiers-Jenssen, J., & Aamodt, P. O. (2011). Studiesituasjon og studentøkonomi. Norske resultater fra den europeiske studentundersøkelsen Eurostudent IV (Rapport 33/2011). NIFU. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/282021

Brandt, S. S. (2005). Høyere utdanning – tilgjengelig for alle? Studenter med funksjonsnedsettelse og funksjonshemning i høyere utdanning – Kvalitetsreformens betydning og lærestedenes strategier for inkludering (Rapport 4/2005). NIFU STEP. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/275541

Brandt, S. S. (2010). Tilretteleggingsutfordringer i høyere utdanning før og nå: En studie av tilrettelegging i høyere utdanning i lys av lovendringer og målsetting om å sikre høyere utdanning for en mer mangfoldig studentmasse (Rapport 47/2010). NIFU STEP. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/279645

Bufdir. (2021). Veiledning til FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD). Bufdir. https://www.bufdir.no/fagstotte/produkter/crpd/

Forskningsrådet. (u.å.). Pathways to the World of Work for Students with Disabilities in Higher Education. Prosjektbanken. Hentet 17. februar 2025, fra https://prosjektbanken.forskningsradet.no/project/FORISS/303710

Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger. (2013). Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger (FOR-2013-06-21-732). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-21-732

Fredborg, E. (2024, 3. oktober). Hver femte student har en funksjonsnedsettelse som er begrensende i studiene. Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/artikler/hver-femte-student-har-en-funksjonsnedsettelse-som-er-begrensende-i-studiene

Goodall, G., Mjøen, O. M., Witsø, A. E., Horghagen, S., Hardonk, S., & Kvam, L. (2023). Attitudes towards students with disabilities achieving their educational and work-related goals: A factorial survey experiment among higher education institution employees in Norway. Higher Education, 88, 419-465 (2024). https://doi.org/10.1007/s10734-023-01123-8

Goodall, G., Mjøen, O. M., Witsø, A. E., Horghagen, S., & Kvam, L. (2022). Barriers and Facilitators in the Transition From Higher Education to Employment for Students With Disabilities: A Rapid Systematic Review. Frontiers in Education, 7, 1–15. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.882066

Haugen, M. (2024). Studenter med usynlige funksjonsnedsettelser i høyere utdanning: Opplevelser og utfordringer i studiehverdagen [Masteroppgave, NTNU]. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/3154958

Korseberg, L. K., Stubhaug, M. E., Ballo, J. G., Drange, C. V., & Fossum, L. W. (2023). Høyere utdanning for alle? En kartlegging av representasjon, deltakelse og tilgjengelighet i norsk høyere utdanning (Rapport 2023:23). NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/3117072

Langørgen, E. (2019). Funksjonshemming og profesjonsutdanninger i lys av studenter, lærere og praksisveilederes erfaringer. En kvalitativ studie. [Doktorgradsavhandling, NTNU]. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2612960

Langørgen, E., Kermit, P., & Magnus, E. (2018). Gatekeeping in professional higher education in Norway: Ambivalence among academic staff and placement supervisors towards students with disabilities. International Journal of Inclusive Education, 24(6), 616–630. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1476599

Langørgen, E., & Magnus, E. (2018). «We are just ordinary people working hard to reach our goals!» Disabled students’ participation in Norwegian higher education. Disability & Society, 33(4), 598–617.

Legard, S. (2012). Overgang mellom utdanning og arbeid for unge med nedsatt funksjonsevne. Arbeidsforskningsinstituttet. https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/20.500.12199/6160

Legard, S. (2013). De vanskelige overgangene: En kunnskapsoversikt over forskning, politikk og tiltak for å bedre unge funksjonshemmedes overgang til høyere utdanning og arbeid (AFI-rapport 7/2013). Arbeidsforskningsinstituttet. https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/20.500.12199/4046

Lid, I. M. (2024). Ableisme. I Store norske leksikon. https://snl.no/ableisme

Lånekassen. (u.å.-a). Nedsatt funksjonsevne. Hentet 16. februar 2025, fra https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/nedsatt-funksjonsevne/

Lånekassen. (u.å.-b). Studenter i Norge. Hentet 16. februar 2025, fra https://lanekassen.no/nb-NO/statistikk-og-analyse/statistikk/studenter-i-norge/

Meld. St. 14 (2022–2023). Utsyn over kompetansebehovet i Norge. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-14-20222023/id2967608/

Meld. St. 16 (2016–2017). Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-16-20162017/id2536007/

Meld. St. 19 (2023–2024). Profesjonsnære utdanningar over heile landet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20232024/id3032273/

Meld. St. 31 (2023–2024). Perspektivmeldingen 2024. Finansdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-31-20232024/id3049290/

Nasjonalbiblioteket. (u.å.). Fakta om Tibi. Hentet 16. februar 2025, fra https://tibi.no/om-tibi/

Nav. (2025, januar 21). Opplæring. https://www.nav.no/opplaring

Nieminen, J. H. (2023). Unveiling ableism and disablism in assessment: A critical analysis of disabled students’ experiences of assessment and assessment accommodations. Higher Education, 85(3), 613–636. https://doi.org/10.1007/s10734-022-00857-1

NOU 2023:13. (2023). På høy tid—Realisering av funksjonshindredes rettigheter. Kultur- og likestillingsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2023-13/id2974659/

Ot.prp. nr. 44 (2007-2008). Om lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven). Barne-og likestillingsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-44-2007-2008-/id505404/

Pedersen, T. D., Flobakk-Sitter, F., Slette, A. L., & Korseberg, L. (2025). Tilgjengelighet i høyere utdanning: Innblikk i UH-institusjonenes arbeid med tilgjengeliggjøring av og i studietilbudene. NIFU. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/3176173

Proba samfunnsanalyse. (2018). Barrierer i høyere utdanning for personer med nedsatt funksjonsevne (Rapport 2018-02). https://bibliotek.bufdir.no/BUF/101/Barrierer_i_hoyere_utdanning_for_personer_med_nedsatt_funksjonsevne.pdf

Prop. 74 L (2021–2022). Endringer i opplæringsloven, universitets- og høyskoleloven og fagskoleloven (endring av NOKUTs oppgaver, studentrettigheter mv.). Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-74-l-20212022/id2906174/

Prop. 81 L (2016–2017). Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven). Barne-og likestillingsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-81-l-20162017/id2547420/

Prop. 89 L (2018–2019). Endringer i universitets- og høyskoleloven og fagskoleloven (studentombud, trakassering og tilrettelegging). Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-89-l-20182019/id2640996/

Prop. 126 L (2022–2023). Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven). Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-126-l-20222023/id2984933/

Ristad, T. M. T., Witsø, A. E., Horghagen, S., Kvam, L., & Østvik, J. (2024). Studying Disability: A Multi-Stakeholder Perspective on Requesting Accommodation in Higher Education. Social Sciences, 13(3), 154. https://doi.org/10.3390/socsci13030154

Ristad, T. M. T., Østvik, J., Horghagen, S., Kvam, L., & Witsø, A. E. (2023). A multi-stakeholder perspective on inclusion in higher education: Ruling on fragile ground. International Journal of Educational Research Open, 6. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100311

Rognaldsen, M. (2012). Ute av øye – ute av sinn? Unge funksjonshemmede. https://ungefunksjonshemmede.no/rapporter/ute-av-øye-ute-av-sinn

Sivertsen, B., & Johansen, M. S. (2022). Studentenes helse- og trivselsundersøkelse 2022. Studentsamskipnaden SiO. https://studenthelse.no/shot-2022/

Statsministerens kontor. (2025, 5. februar). Regjeringen vil ta FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne inn i menneskerettsloven [Pressemelding]. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-vil-ta-fns-konvensjon-om-rettighetene-til-mennesker-med-nedsatt-funksjonsevne-inn-i-menneskerettsloven/id3086689/

St.meld. nr. 8 (1998-99). Om handlingsplan for funksjonshemma 1998-2001. Sosial-og helsedepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-8-1998-99-/id430886/

Svartdal, F. (2024). Holdning. I Store norske leksikon. https://snl.no/holdning

Svendby, R. B. (2023). Inkluderende undervisning i høyere utdanning: Oppstartsguide med inkluderende strategier for undervisere. Cappelen Damm Akademisk.

Tøssebro, J., & Wik, S. E. (2015). Funksjonshemmedes tilknytning til arbeidslivet: En kunnskapsoversikt. Forskningsrådet. https://www.forskningsradet.no/siteassets/publikasjoner/1254014094865.pdf

Universell. (2014). Fra utdanning og ut i jobb med funksjonsnedsettelse: Har lærestedene ansvar? (Universellrapport 2:2014). https://hkdir.no/no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/fra-utdanning-og-ut-i-jobb-med-funksjonsnedsettelse-har-laerestedene-ansvar

Universell. (2015). Internasjonal studentmobilitet – like muligheter for alle? (Universellrapport 1:2015). https://hkdir.no/no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/internasjonal-studentmobilitet-universellrapport-1-2015

Universitets- og høyskoleforskriften. (2024). Forskrift til universitets- og høyskoleloven (FOR-2024-12-09-3006). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2024-06-28-1392/

Universitets- og høyskoleloven. (2024). Lov om universiteter og høyskoler (LOV-2024-03-08-9). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2024-03-08-9