Hopp til hovedinnhold

Får skolene den fagkompetansen de trenger?

En kartlegging av de skolerettede lærerutdanningene

RapportTilhører rapportserie: Ja

Lærerutdanningene står overfor utfordringer som kan påvirke kvaliteten i fremtidens skole. Mange lærere mangler fagkompetanse i fag de underviser i, og nyutdannede lærere treffer ikke alltid skolens behov. Rekruttering til enkelte fag og trinn er vanskelig, samtidig som søker- og studenttallene synker. Dette kan få konsekvenser for både fagtilbudet og fremtidens lærerdekning.

Utgiver:Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
Redaktør:Stig Helge Pedersen
ISSN:2703-9102
Forfattere:Arne Haugen, Merete Helle, Åsgeir Kjetland Rabben
Publisert:06.12.2024
Rapportnummer:13/2024

Sammendrag

I denne rapporten om de skolerettede lærerutdanningene har HK-dir kartlagt fagtilbud og fagvalg, skolenes kompetansebehov og arbeidsmarkedet for lærere. Hoveddelen av kartleggingsarbeidet baserer seg på foreliggende data og undersøkelser. Hensikten er å gi et mer helhetlig kunnskapsgrunnlag om lærerutdanningene, med særlig vekt på om det er samsvar mellom nyutdannede læreres fagkompetanse og skolenes behov.

Studentenes fagvalg er relativt stabile, men det er nedgang i noen fag

Gjennomgangen av data for grunnskolelærerutdanningene viser at studentenes fagvalg er relativt stabile. Overgangen til femårig masterutdanning for grunnskolelærere fra 2017 har i hovedsak ført til en økning i studentenes kompetanse i de store skolefagene norsk og matematikk, kroppsøving og samfunnsfag, samt engelsk. Det er en nedgang i fagene kunst og håndverk, KRLE og mat og helse. For fremmedspråkene fransk, tysk og spansk er det lave kandidattall over tid for både lektorutdanningen og PPU. Nedgangen i disse fagene vil kunne påvirke i hvilken grad skolene får den fagkompetansen de trenger for å gi undervisning av god kvalitet i alle fag.

Institusjonenes fagtilbud kan endre seg fremover

For grunnskolelærerutdanningene er fagtilbudene i hovedsak preget av bredde. Valgfagene som blir tilbudt, har vært relativt stabile, men fremover er det mange institusjoner som vurderer kutt i fagtilbudet på grunn av økonomiske forhold og nedgang i studenttall. For lektorutdanningene er det større variasjon i fagprofilene mellom universitetene og høyskolene. Samlet sett er fagtilbudene i lektorutdanningene stabile, og det er her færre som oppgir at de vurderer endringer eller kutt i fagtilbudet fremover.

Det er store variasjoner i lærernes fagkompetanse i grunnskolen og videregående opplæring

SSB sin kartlegging av lærerkompetanse i grunnskolen viser at det er store variasjoner etter trinn, fag, fylke og sentralitet. Generelt er det størst mangel på fagkompetanse på 1.–4. trinn. Videre er andelen lærere uten tilstrekkelig fagkompetanse høyest for språkfag og de praktiske og estetiske fagene. Fagkompetansen er relativt høy i videregående opplæring sammenlignet med i grunnskolen, men for flere yrkesfaglige utdanningsprogrammer er det relativt høye andeler lærere som underviser uten å ha tilstrekkelig fagkompetanse.

Mange skoler opplever rekrutteringsutfordringer

De fleste nyutdannede lærere kommer raskt i jobb. Mange skoler har utfordringer med å få dekket behovet for tilstrekkelig fagkompetanse på ulike trinn og i ulike fag. Rekrutteringsutfordringene er størst for grunnskoler på trinn 1–4, mindre skoler og skoler i distriktene/utenfor tettsted eller by. Rekrutteringsutfordringene er størst innen språkfag, praktiske og estetiske fag og noen yrkesfag i videregående opplæring. Mange skoler melder om at nyutdannede lærere har færre undervisningsfag enn tidligere, og at dette medfører utfordringer med å rekruttere lærere med undervisningskompetanse i tilstrekkelig antall fag.

Ikke alle skoler får dekket sitt behov for fagkompetanse

Oppsummert viser de datakildene vi har gjennomgått i denne rapporten, at ikke alle skoler får dekket sine behov for fagkompetanse. Lærerstudentenes fagvalg indikerer at det kommer til å bli uteksaminert færre lærere med kunst og håndverk, KRLE og mat og helse og ulike fremmedspråk i årene som kommer. Derfor vil det trolig bli enda vanskeligere å rekruttere denne kompetansen fremover. Det vil fremover bli uteksaminert færre lærere enn det som ligger til grunn for ulike framskrivninger, på grunn av kraftig nedgang i søkertall og antallet studenter som har møtt til studiestart de siste årene. I tillegg er det funn som tyder på at nedgangen også kan medføre kutt i fagtilbud ved utdanningsinstitusjonene, og dette vil igjen kunne påvirke rekrutteringssituasjonen ytterligere. Samlet ser vi at både studentenes fagvalg og antallet undervisningsfag som inngår i de ulike lærerutdanningene, kan bidra til at noen skoler har problemer med å dekke alle kompetansebehov. Nedgangen i antall nye studenter de siste årene vil sannsynligvis forverre denne situasjonen i årene som kommer. I høstens opptak fikk mange utdanningsinstitusjoner dispensasjon fra ett eller flere nivåkrav til de femårige lærerutdanningene. Dette har ført til en sterk økning fra hovedopptaket i 2024 for grunnskolelærerutdanningene, der søkertallene var svake. Samlet gav dette noe økning i studenttallene sammenlignet med 2023.

Summary

In this report on school-oriented teacher education programmes, HK-dir has explored the subject offerings and choices in universities and colleges, schools' competence needs, and the job market for teachers. The main part of the survey is based on existing data and studies. The aim is to provide a more comprehensive knowledge base on teacher education, with a particular focus on whether there is a match between the competence of newly qualified teachers and the needs of schools.

Students' subject choices are relatively stable, but some subjects are declining

The review of data for primary school teacher education shows that students' subject choices are relatively stable. The transition to a five-year master's degree for primary school teachers from 2017 has mainly led to an increase in students' competence in the major school subjects; Norwegian language, mathematics, physical education, social studies, and English language. There is a decline in the subjects; Arts and crafts, Knowledge of Christianity, Religion, Philosophies of life and Ethics (KRLE), and Food and health. For foreign languages such as French, German, and Spanish, the number of candidates remains low over time, both for the primary school teacher education and Practical-Pedagogical Education (PPU). The decline in these subjects may affect the extent to which schools can secure the subject competence they need to provide high-quality teaching across all subjects.

Institutions' subject offerings may change in the future

For primary school teacher education, there is a wide selection of subjects. The subjects offered have been relatively stable, but many institutions are considering cuts in the subjects due to financial conditions and a decline in student numbers. For the secondary school teacher education, there is greater variation in subject profiles between universities and colleges. Overall, the subject offerings in secondary school teacher education are stable, with fewer institutions indicating that they are considering changes or cuts in the future.

There are large variations in teachers' competence in primary and secondary education

Statistics Norway's survey of teacher competence in primary schools shows large variations by grade level, subject, county, and centrality. In general, the greatest lack of subject competence is in grades 1–4. Furthermore, the proportion of teachers without sufficient subject competence is highest in language subjects Får skolene den fagkompetansen de trenger? | 8 and practical and aesthetic subjects. Subject competence is relatively high in upper secondary education compared to primary school. For several vocational education programmes, there is a relatively high proportion of teachers without sufficient subject competence.

Many schools face recruitment challenges

Most newly qualified teachers find employment quickly. Many schools face challenges in meeting the need for sufficient subject competence at different levels and in various subjects. Recruitment challenges are greatest for primary schools at grades 1–4, smaller schools, and schools in rural areas or outside urban centres. Recruitment challenges are most pronounced in language subjects, practical and aesthetic subjects, and some vocational subjects in upper secondary education. Many schools report that newly qualified teachers have fewer teaching subjects than before, leading to difficulties in recruiting teachers with teaching competence in a sufficient number of subjects.

Not all schools meet their competence needs

In summary, the data reviewed in this report indicate that not all schools are able to meet their needs for subject competence. The subject choices of teacher students suggest that there will be fewer teachers graduating with expertise in arts and crafts, KRLE, food and health, and various foreign languages in the coming years. This is likely to make it even more challenging to recruit this teacher competence in the future. Due to a significant decline in applications and the number of teacher students enrolled in recent years, fewer teachers are expected to graduate than assumed in various projections. In addition, there are factors suggesting that this decline may also lead to cuts in subject offerings at teacher education institutions, which could further impact the recruitment situation. Overall, both the students' subject choices and the number of school subjects included in the various teacher education programmes may contribute to some schools having increased difficulty meeting all competence needs. The decline in the number of new students in recent years will likely worsen this situation in the years to come. In this autumn's admissions, many teacher education institutions were granted exemptions from one or more level requirements for the five-year teacher education programmes. This resulted in a strong increase from the main intake in 2024 for primary school teacher education, where application numbers were weak. Overall, this led to a slight increase in student numbers compared to 2023.