Nye ambisjoner for karriereveiledning i skolenEt utviklingsarbeid i samarbeid med praksis
De nye ambisjonene for kvalitet i karriereveiledning i skolen gir alle nivåer i karriereveiledningsfeltet i skolen noe å strekke seg etter, for å bidra til at karriereveiledningen i skolen blir av enda bedre kvalitet i fremtiden.
Utgiver:NTNU Samfunnsforskning, Universitetet i Sørøst-Norge, NORCE og Aarhus universitet, på oppdrag fra HK-dir
Målet med dette tilleggsoppdraget har vært å få fram et bilde av karriereveiledningen i skolen når den fungerer på sitt beste. Til sammen har 78 personer deltatt i fremtidsverksteder, som bestod av et utvalg karriereveiledere fra ungdomsskole og videregående skole, skoleledere, elever fra ungdomsskole og videregående skole, unge voksne og foreldre med barn i alderen 14-19 år. I tillegg deltok fem sammensatte grupper med deltagere fra Nasjonalt forum for karriereveiledning.
De nye ambisjonene for kvalitet i karriereveiledning i skolen kan brukes som utgangspunkt for forsknings- og utviklingsarbeid, for politikk- og systemutvikling, og som utgangspunkt for arbeid med kvalitet i praksis. Ambisjonene favner det som allerede fungerer godt, og gir samtidig alle nivåer i karriereveiledningsfeltet i skolen noe å strekke seg etter, for å bidra til at karriereveiledningen i skolen blir av enda bedre kvalitet i fremtiden.
De ti ambisjonene er delt i to kategorier: A) Ambisjoner som handler om utgangspunkt og kontekst for karriereveiledning i skolen: 1. Eleven som utgangspunkt 2. Felles forståelse 3. Tydelige mål 4. Sentral plassering 5. Høy kompetanse
B) Ambisjoner som er knyttet til de ulike rollene i skolens karriereveiledning: 6. Karriereveilederen 7. Ledelsen 8. Samarbeidspartnere i skolen 9. Samarbeidspartnere utenfor skolen 10. Foresatte