EØS-midlane
Program/tilskotsordning • Tal på tilskot: 0EØS-midlane skal bidra til sosial og økonomisk utjamning i Europa, samt styrke samarbeidet mellom Norge og 15 land i Europa innan ei rekke samfunnsområde.
Kva er EØS-midlane
På utdanningsområdet inngår norske utdanningsinstitusjonar i over 600 prosjektsamarbeid med partnarar frå Estland, Kroatia, Latvia, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia og Tsjekkia.
EØS-midlane er ein del av EØS-avtalen og er eit økonomisk bidragsomNoreg, Island, og Liechtensteinbetalar til EU. Dette bidraget skal finansiere tiltak som kan utlikne sosiale og økonomiske forskjellar i Europa, og i tillegg styrke samarbeidet mellom dei tre EØS-landa og eit utval land i EU.
I forkant av kvar programperiode vert det forhandla med EUomstorleiken på bidraget og kva samfunnsområde som skal motta støtte. For inneverande periode som går frå 2014-2021 (prosjektimplementering fram til 30. april 2024) er dette totalt 2.8 milliardar euro. Bidraget består av to ordningar, den eine finansiert av Noreg åleine (Norway Grants) og den andre finansiert av Noreg, Island og Liechtenstein i fellesskap (EEA Grants). Fordelinga er berekna ut frå dei tre landa sin BNP, og Noreg står for ca. 97 % av midlane.
Midlane vert brukt til å finansiere prosjekt innanfor sektorar sominnovasjon, forsking og utdanning, sosial inkludering, kamp mot fattigdom og sysselsetjing av ungdom, miljø, energi, klima og lav-karbonsamfunnet, kultur, sivilt samfunn, godt styresett og grunnleggande rettigheiter, samt justis- og innanrikssaker i 15 land i Europa. Dette omfattar Bulgaria, Estland, Hellas, Kypros, Kroatia, Latvia, Litauen, Malta, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Tsjekkia og Ungarn. Les meir om EØS-midlane og finansieringsstrukturen i ordninga på regjeringen.no.
Av dei 15 samarbeidslanda i Europa er det ni land som har utdanning som ei av sine prioriteringar for EØS-midlane. Les meir om kva utdanningsprogramma skal oppnå og omfattar på EEA Grants.
Kven står bak
I Noreg er det Utanriksdepartementet (UD) som løyver midlane og er «programeigar» for EØS-midlane. Eit felles sekretariat, Financial Mechanism Office (FMO), lokalisert i Brussel, er underlagt UD og har ansvaret for teknisk gjennomføring og drift av ordninga.
Ein programoperatør innanfor kvar sektor i kvart av dei europeiske samarbeidslanda har ansvaret for å forvalte midlane, program og utlysingar, og tildele midlane. For utdanningsprogramma er dette ofte nasjonalkontoret for Erasmus+.
Direktoratet for høgare utdanning og kompetanse har rolla som programpartnar i alle program som omfattar utdanningssamarbeid. Vi gir råd og samarbeidar med programoperatørane om utvikling av program og utlysingar. Vi er i tillegg nasjonalt kontaktpunkt for norsk utdanningssektor, og har eit ansvar for å synleggjere moglegheitene som fins i EØS-midlane overfor norsk utdanningssektor.
Formål
EØS-midlane har som mål å utjamne sosiale og økonomiske forskjellar i Europa, og skal i tillegg styrke samarbeidet mellom dei tre EØS-landa og eit utval land i EU på ulike samfunnsområde.
Innan utdanning så har landa som er omfatta av ordninga ulik fokus og innretning for sine program, men dei skal alle bidra til å styrke det enkelte land sin befolkning sine kunnskapar og ferdigheiter. Dette skal først og fremst skje gjennom samarbeid mellom norske utdanningsinstitusjonar og tilsvarande partnarar i dei europeiske landa.
Kven kan søke tilskot frå programmet
Midlane vert lyst ut av ein programoperatøren i det enkelte samarbeidsland i Europa og det er alltid den europeiske partnaren som koordinerer prosjektsamarbeidet og er den som søkjer om prosjektmidlar i sitt land.
Dette kan vere ein utdanningsinstitusjon eller andre aktørar tilknytt utdanningssektoren avhengig av fokus, innretning og målgruppe i dei ulike utlysingane. Dette vil variere frå land til land, og i nokre høve og frå utlysing til utlysing. Sett under eitt så rettar utdanningsutlysingane seg mot alle utdanningsnivå, men dette kan variere frå land til land.
Norske skular og utdanningsinstitusjonar og andre relevante aktørar kan inngå som partnarar i utdanningsprosjekt finansiert med EØS-midlar. Vi oppmodar potensielle norske partnarar til å ta initiativ til å utvikle prosjekt i samarbeid med sine europeiske partnarar.
Det er ingen fleire opne utlysingar i inneverande periode.
Samarbeidsland
I Estland er utdanningssamarbeid ein del av eit større baltisk forskingsprogram og ansvaret forforvalting av midlane til utdanning er lagt til det estiske forskingsrådet.
Dei estiske utdanningsutlysingane har hatt særskilt fokus på institusjonelt samarbeid og mobilitet i høgre utdanning.
Det er ingen fleire utdanningsutlysingar frå Estland i inneverande periode.
I Kroatia inngår ei satsing på å heve lærarar og elevar i grunnskulen sin kompetanse i STEM-fag i eit program for lokalutvikling og kamp mot fattigdom.
Ei viktig målsetting har vore å etablere ulike vitensentre i landet, og spesielt i underutvikla regionar. Det er The Ministry for Regional Development and EU-funds som forvaltar midlane til dette programmet.
Det er ingen fleire utdanningsutlysingar frå Kroatia i inneverande periode.
I Latvia er utdanningssamarbeid ein del av eit større baltisk forskingsprogram. Det er det latviske kunnskapsdepartementet som forvaltar midlane til utdanningskomponenten.
Som i Estland har dei latviske utdanningsutlysingane hatt særskilt fokus på institusjonelt samarbeid og mobilitet i høgre utdanning.
Det er ingen fleire utdanningsutlysingar frå Latvia i inneverande periode.
Polen har det største utdanningsprogrammet i denne programperiode. Programmet vert forvalta av Foundation for the Development of the Education System, som og er nasjonalkontor for Erasmus+ i Polen: Program Edukacja (MF EOG 2014-2021) – Program realizowany w ramachMechanizmuFinansowegoEuropejskiegoObszaruGospodarczegona lata 2014-2021 (education.org.pl).
Det polske programmet har omfatta både institusjonelt samarbeid og mobilitet på alle utdanningsnivå.
Det er ingen fleire utdanningsutlysingar frå Polen i inneverande periode.
I Portugal inngår utdanning som ein del av eit innovasjonsprogram. Det er Directorate-General for Maritime Policy som forvaltar programmet.
Det portugisiske programmet har fokus på blå vekst og utdanningskomponenten har som mål å styrke dei marine og maritime utdanningane og sikre tilstrekkeleg kompetent arbeidskraft til denne sektoren.
Det er ingen fleire utdanningsutlysingar frå Portugal i inneverande periode.
Romania sitt utdanningsprogram har hatt fokus på erfarings- og kunnskapsoverføring gjennom mobilitet og institusjonelt samarbeid innan alle utdanningsnivå. Programmet vert forvalta av The National Agency for Community Programmes in the Field of Education and Vocational Training, som og er nasjonalkontor for Erasmus+ i Romania.
Det er ingen fleire utdanningsutlysingar frå Romania i inneverande periode.
I Slovakia inngår utdanning som ein del av eit innovasjonsprogram med fokus på grøn industri og velferdsteknologi og la til rette for samarbeid og mobilitet på høgre utdanning, samt fag- og yrkesopplæring. Det er det slovakiske forskingsrådet som forvaltar programmet.
Det er ingen fleire utdanningsutlysingar frå Slovakia i inneverande periode.
I Slovenia er utdanningprogrammet forvalta av Government office for Development and European Cohesion Policy.
Det er ingen fleire utdanningsutlysingar frå Slovenia i inneverande periode.
Det tsjekkiske utdanningsprogrammet har omfatta mobilitet og institusjonelt samarbeid innan alle utdanningsnivå, frå barnehage til høgre utdanning. Programmet er forvalta av Czech National Agency for International Education and Research (DZS), som og er nasjonalkontor for Erasmus+ i Tsjekkia.
Det er ingen fleire utdanningsutlysingar frå Tsjekkia i inneverande periode.