Kurs og refleksjonsoppgaver
Her finner du kurset Realkompetansevurdering i praksis, og refleksjonsoppgaver.
Sist oppdatert : 3. desember 2024Realkompetansevurdering i praksis
Kurset retter seg mot fagpersoner i kommuner og fylkeskommuner, det vil si administrativt personale, veiledere og fagkonsulenter i grunnopplæringen. Kurset kan passe både for deg som er nybegynner og for deg med erfaring. Kurset fokuserer på realkompetansevurdering i videregående opplæring for voksne (VOV), men det kan også være relevant for fagpersoner i forberedende opplæring for voksne (FOV).
Kurset består av en innledning og fire moduler som tar for seg de fire fasene i realkompetansevurderingen. Modulene inneholder tekster, bilder, animasjoner og ulike typer interaktive oppgaver.
Kurset fungerer foreløpig best på PC, grunnet påvente av en teknisk oppdatering, men kan også gjennomføres på mobiltelefon.
Legg merke til at du må logge inn hvis du ønsker et kursbevis for fullført kurs. Hvis du ikke trenger kursbevis, kan du logge deg inn som gjest.
Hvis du ønsker kursbevis, må du fullføre kurset ved å
- registrere deg som bruker med E-post og passord
- gå gjennom alle sidene i kurset, åpne alle felter og svare riktig på alle spørsmål
Når du har fullført kurset, vil kursbeviset automatisk bli sendt til din oppgitte epostadresse.
Lykke til!
Refleksjonsoppgaver
Refleksjonsoppgavene kan brukes individuelt, eller i samlinger der realkompetansevurdering er tema for diskusjon. Velg de oppgavene som er relevante. Oppgavene er nummerert av praktiske hensyn, rekkefølgen er tilfeldig.
Vi tar gjerne imot flere oppgaver! Send gjerne inn dine forslag til rkv@hkdir.no, så legger vi dem inn i samlingen.
- Tenk deg at du er kandidat i en realkompetansevudering: Hvilke spørsmål kunne du tenkt deg å bli stilt for å få synliggjort hva du kan?
- Hvordan bidrar dine valg av metoder i realkompetansevurderingen til at kandidaten får vist sin kompetanse?
- Hvordan tilrettelegger du for at kandidaten kan få vist taus kunnskap?
- Hvordan vurderer du hva som er tilstrekkelig kompetanse for å få godkjent realkompetansevurderingen i hele eller deler av ditt fag?
- Er det noen kompetansemål/områder i læreplanen som krever en spesiell metode/utelukker metoder?
- Tenk deg at du er i et land der du ikke kan språket, hva ville hjulpet deg med å få frem din kompetanse?
- Hvordan kan du støtte og oppmuntre kandidaten til å dele sin kunnskap og sine erfaringer?
- Hva legger du i likeverdig kompetanse?
- Se tilbake på en vurdering du har gjennomført. Hva fungerte godt i prosessen, og hva kunne vært forbedret?
- Hvordan påvirker dine egne verdier og holdninger relasjonen til den som skal bli realkompetansevurdert?
- Hvordan reflekterer du over maktforholdet mellom deg og kandidaten?
- Reflekter over forskjellen mellom muntlig eksamen og en dialogbasert realkompetansevurdering.
- Tenk på to ulike realkompetansevurderinger du har gjennomført til godkjent. Hva var forskjellig, og hva var likt i disse situasjonene. Hvorfor besto kandidatene?
- Hvis relevant: Som fagkonsulent, reflekter over kor godt du kjenner praksisfeltet.
- Hvordan skaper du trygge rammer for kandidaten i en vurderingssituasjon?
- Hvordan tilrettelegger du for at kandidaten skal oppleve mestring i vurderingssituasjonen?
- Hvilke muligheter gir bruk av tolk i vurderingssituasjonen?
- Hvordan ønsker du å forberede deg til møtet med kandidaten?
- Det kan være variasjon mellom fagkonsulentens og kandidatens språkkompetanse. Hvordan tilrettelegger du for at dette blir minst mulig til hindrer for en realkompetansevurdering av fagkompetanse?
- Hvilke etiske dilemmaer kan oppstå under en realkompetansevurdering, og hvordan kan du håndtere dem?
- Hvordan kan du sikre at du er nøytral og objektiv i vurderingssituasjonen?
- Hvordan kan du sikre at en realkompetansevurdering er så objektiv som mulig, når den samtidig er basert på individuelle fagkonsulentens skjønn og erfaring?
- Hvordan sikrer du en rettferdig og profesjonell vurdering av kandidatens realkompetanse?
- Hvilke rammer/føringer påvirker realkompetansevurderingen?
- Hvordan arbeider dere med tilrettelegging for bruk av ulike metoder?
- Hva er styrende for hvilke metoder som velges?
- Hvordan kan man samarbeide med og/eller støtte kolleger i arbeidet med realkompetansevurdering?