Språklige barrierer og støttetiltak i profesjonsutdanningene for studenter med norsk som andrespråk
Hvordan kan universiteter og høgskoler styrke norskkompetansen til studenter med norsk som andrespråk? Hva er institusjonenes ansvar, og hvordan kan vi gå fra tiltak basert på ildsjeler til helhetlige språkstrategier?
Profesjonsmeldingen løfter frem at studenter med norsk som andrespråk kan møte på utfordringer i profesjonsutdanningene grunnet lav språkkompetanse i norsk. Vi ønsker å se nærmere på hvilke tiltak universiteter og høgskoler har for å støtte disse studentene. Hva gjør ledelsen, administrasjonen, de vitenskapelig ansatte og andre aktører for denne gruppen?
Vi vil også høre mer om hvordan du på din institusjon jobber med dette, og setter av tid til inndeling i små grupper for innspill.
Vi ser spesielt på hvordan man jobber med dette innenfor profesjonsutdanningene, men det er relevant for alle som jobber med høyere utdanning.
Det kan komme endringer i programmet.

Dette nettseminaret er det første av to seminarer om språkkompetanse og studenter med norsk som andrespråk i regi av HK-dir og UHR.
