Vurdering for fremtiden: Hvordan sikre god vurdering når alle hjelpemidler er tillatt?
Hvordan kan vi sikre at vurderingsformene i høyere utdanning forblir relevante og støtter opp under studentenes læring i en tid hvor kunstig intelligens er lett tilgjengelig? Vi presenterer resultater fra pågående forskning om vurdering, og deler gode eksempler på vurdering som støtter opp under studentenes læring.
Om arrangementet
For at vurdering skal bidra til god kvalitet i utdanning må den henge godt sammen med læringsmål og undervisning. Riksrevisjonens gjennomgang av institusjonenes kvalitetsarbeid viser at utvikling av læringsfremmende vurderingsformer skjer sakte. Samtidig gjør innføringen av KI i høyere utdanning at vurdering nå er et områdene som har et stort behov for styrking. HK-dir ønsker å bidra til kunnskapsdeling mellom institusjonen og til bedre samordning om vurdering i høyere utdanning.
Nettmøtet inngår i en møteserie om vurdering for fremtiden, og er rettet mot undervisere, studieledere og støttemiljøer ved UH-institusjoner.
Program
Daniel Schofield, professor i mediepedagogikk og nestleder utdanning ved institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU.
Daniel Schofield har lang erfaring med undervisning og vurdering i mediepedagogikk og solid faglig bakgrunn innen pedagogikk. Han er opptatt av å jobbe innovativt med vurdering og har blant annet gjestet NOKUT-podden om podcast som vurderingsform. Som nestleder for utdanning tar han del i det strategiske arbeidet med hvordan institutt og kollegaer utvikler undervisnings- og vurderingsformer blant annet med hensynet til generativ KI.
Tor Ole Bigton Odden, førsteamanuensis ved Senter for Beregningsorientert Realfagsutdanning (SFU CCSE), Universitetet i Oslo.
Odden har lang erfaring som forsker og underviser i fysikkdidaktikk. Som arbeidspakkeleder ved SFUen CCSE arbeider han med forskning på didaktikk. Odden har både en rekke erfaringer med bruk av autentiske læringssituasjoner som bidrar til læring, og har innblikk i en rekke innovasjoner som er utviklet hos CCSE. Han vil bidra med sin erfaring om bruk av autentiske læringsformer og vurdering av disse. I tillegg vil han komme med noen refleksjoner om vurderingskulturen i Norge sammenlignet med USA.
Etter innleggene vil vi åpne nettmøtet for kommentarer og spørsmål.
