Hopp til hovedinnhold

Vurdering for fremtiden: Hvordan sikre god vurdering når alle hjelpemidler er tillatt?

Hvordan kan vi sikre at vurderingsformene i høyere utdanning forblir relevante og støtter opp under studentenes læring i en tid hvor kunstig intelligens er lett tilgjengelig? Vi presenterer resultater fra pågående forskning om vurdering, og deler gode eksempler på vurdering som støtter opp under studentenes læring.

Tidspunkt: 26. mai 2025 kl. 10.00- 26. mai 2025 kl. 11.00
Sted: • Digitalt

Om arrangementet

For at vurdering skal bidra til god kvalitet i utdanning må den henge godt sammen med læringsmål og undervisning. Riksrevisjonens gjennomgang av institusjonenes kvalitetsarbeid viser at utvikling av læringsfremmende vurderingsformer skjer sakte. Samtidig gjør innføringen av KI i høyere utdanning at vurdering nå er et områdene som har et stort behov for styrking. HK-dir ønsker å bidra til kunnskapsdeling mellom institusjonen og til bedre samordning om vurdering i høyere utdanning.

Nettmøtet inngår i en møteserie om vurdering for fremtiden, og er rettet mot undervisere, studieledere og støttemiljøer ved UH-institusjoner.

Program

Daniel Schofield, professor i mediepedagogikk og nestleder utdanning ved institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU.

Daniel Schofield har lang erfaring med undervisning og vurdering i mediepedagogikk og solid faglig bakgrunn innen pedagogikk. Han er opptatt av å jobbe innovativt med vurdering og har blant annet gjestet NOKUT-podden om podcast som vurderingsform. Som nestleder for utdanning tar han del i det strategiske arbeidet med hvordan institutt og kollegaer utvikler undervisnings- og vurderingsformer blant annet med hensynet til generativ KI. 

Tor Ole Bigton Odden, førsteamanuensis ved Senter for Beregningsorientert Realfagsutdanning (SFU CCSE), Universitetet i Oslo.

Odden har lang erfaring som forsker og underviser i fysikkdidaktikk. Som arbeidspakkeleder ved SFUen CCSE arbeider han med forskning på didaktikk. Odden har både en rekke erfaringer med bruk av autentiske læringssituasjoner som bidrar til læring, og har innblikk i en rekke innovasjoner som er utviklet hos CCSE. Han vil bidra med sin erfaring om bruk av autentiske læringsformer og vurdering av disse. I tillegg vil han komme med noen refleksjoner om vurderingskulturen i Norge sammenlignet med USA.

Etter innleggene vil vi åpne nettmøtet for kommentarer og spørsmål.

Påmeldingsfrist

26. mai 2025 kl. 10.00
(CET)

Torstein Nielsen Hole

Seniorrådgiver

E-post:torstein.hole@hkdir.no

Telefonnummer:98 07 16 17