Hopp til hovedinnhold

Hvordan lykkes med å få flere profesjonsutøvere med veilederkompetanse?

I dette nettmøtet skal vi få høre mer om hvordan UiT – Norges arktiske universitet og Nord universitet jobber for at flere profesjonsutøvere skal få veiledningskompetanse. Du får høre om prosjektorganisering, forankringsprosesser, etablering av prosjektstruktur og hvordan nettbasert/digital utdanning tilrettelegger for en sammensatt studentgruppe.

Tidspunkt: 10. juni 2024 kl. 09.00- 10. juni 2024 kl. 10.00
Sted: • Digitalt

Om arrangementet

Den nye stortingsmeldingen om profesjonsutdanningene, Meld.St.19 (2023–2024) Profesjonsnære utdanningar over heile landet, slår fast at praksis og kontakt med arbeidslivet er en stor og viktig del av profesjonsutdanningene. Mangel på praksisplasser og for lav veiledningskompetanse utfordrer både kapasiteten og kvaliteten i profesjonsutdanningene. Utdanningsinstitusjonene og praksisstedene må samarbeide tett for å sikre god kvalitet i praksis.

Dersom man vil til livs den gjennomgående lave andelen som har veiledningskompetanse må vi sørge for at tilbudene blir enda mer tilgjengelige for å møte målgruppenes arbeids- og livssituasjon.

Mer om innleggene:

VeiKomp Nord – Prosjektorganisering for utvikling av praksisnær og desentralisert veilederutdanning ved Rigmor Furu, førstelektor ved UiT, prosjektleder

Målet med prosjektet Veikomp Nord – Veiledningskompetanse for en bærekraftig helsetjeneste i Nord-Norge, er å styrke veiledningskompetanse i utdanning og praksisfelt ved å bygge desentraliserte, fleksible og praksisnære utdanningstilbud, slik at flere kan ta veilederutdanning der de bor. For å rigge en prosjektorganisasjon som tar høyde for å etablere robuste og praksisnære fagmiljø i distriktene, er et av grepene å rekruttere kombinerte stillinger fra praksisfeltet spredt på fem ulike lokasjoner. 

Digital veilederutdanning – mål, utfordringer og erfaringer ved Runar Johannessen, universitetslektor ved Nord universitet, prosjektleder og emneansvarlig for veiledningspedagogikk for helse- og sosialfag

Den digitale hverdagen har kommet for å bli, også for veilederutdanninger. Nord universitet har drevet digital veilederutdanning siden 2021. Dette er noen av erfaringene vi har gjort oss underveis.

Det vil være mulig å stille spørsmål til innlederne etter innleggene.

Presentasjoner fra nettmøtet:

Påmeldingsfrist

Utløpt
(CET)