Hopp til hovedinnhold

Dagens studenter skal bygge fremtidens samfunn, men mangler viktig kompetanse

Publisert: 27. januar 2025

Fremtidens samfunn skal bygges av dagens studenter, men mange av dem får ikke viktig kompetanse for å utvikle inkluderende løsninger. En ny kartlegging viser at universell utforming fortsatt er svakt integrert i høyere utdanning.

Illustrasjon av professor som foreleser

Studenter som skal designe morgendagens bygninger, produkter og tjenester, lærer for lite om hvordan løsningene kan gjøres tilgjengelige for alle. I en undersøkelse av 157 studieprogrammer fant eksperter at bare 37 prosent har universell utforming som en del av læringsmålene. Halvparten av studentene blir aldri testet på temaet.

Universell utforming handler om å lage produkter, bygninger og tjenester som kan brukes av alle, uansett funksjonsevne.

– Det handler ikke bare om å følge lover, men også om inkludering og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv, forklarer Bjørnar Kvernevik i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Brukte poeng for å vurdere innholdet i undervisningen

Kvernevik har ledet en arbeidsgruppe som undersøkte 157 studieprogrammer innen byggfag, design, IKT og planfag for å finne ut hvor mye universell utforming som inngår i undervisningen.

Gruppen vurderte studieprogrammene ved å analysere læringsmål og gi poeng basert på hvor tydelig universell utforming er omtalt. «Universell utforming» ga mest poeng, mens mer generelle begreper som «inkludering» ga mindre poeng.

Resultatet? Bare 37 prosent av studieprogrammene nevner universell utforming direkte. Tar man også med begreper som gir lavere poeng, øker andelen til 65 prosent.

Mann i rutete skjorte ser alvorlig mot kamera

Kvernevik forventer at universiteter og høgskoler tar sin del av ansvaret for å utdanne studenter med tilstrekkelig kunnskap om universell utforming

Foto: HK-dir

Best på design, svakest på planfag

Studieprogrammer innen bygg, design og IKT gjør det best. Rundt 40 prosent av disse studieprogrammene har direkte treff på begrepet universell utforming.

Men begrepsbruken varierer mye. I design mangler 20 prosent helt referanser til universell utforming eller lignende begreper. For bygg er tallet 30 prosent, og for IKT 38 prosent.

– Designfag tar ofte utgangspunkt i menneskers og samfunnets behov, noe som trolig bidrar til en god poengsum, sier Kvernevik.

Planfag, som samfunnsplanlegging og arkitektur skiller seg ut med lav poengsum. Bare 11 prosent av programmene nevner universell utforming, og 60 prosent mangler alle relaterte begreper.

Han forklarer at planfagene ofte handler om å utvikle offentlige rom og bygninger som bør være tilgjengelige for alle.

– Når bare 11 prosent av planfagene nevner universell utforming, kan det føre til offentlige rom som ekskluderer deler av befolkningen, sier Kvernevik.

Men mangelen på klare referanser i emnebeskrivelsene betyr ikke nødvendigvis at temaet ikke undervises – det kan være behandlet mer overfladisk eller uten tydelige læringsmål. 

Flere studenter bør bli vurdert i universell utforming

En spørreundersøkelse blant 40 fagansvarlige viser en utfordring: mange studenter blir ikke vurdert i kunnskap om universell utforming.

40 prosent av de fagansvarlige sier at studentene ikke blir testet i universell utforming, mens 12,5 prosent er usikre. Litt under halvparten oppgir at studentene blir testet.

– Uten testing av kunnskapen vet vi lite om hva studentene faktisk lærer. Å høre en forelesning er noe helt annet enn å løse en eksamensoppgave, sier Kvernevik.

Mangelen på testing er bare én av flere utfordringer som må løses for å ruste studentene bedre. Norsk studentorganisasjon (NSO) håper institusjonene tar ansvar for å få temaet i undervisningen.

Ung kvinne som ser mot kamera

– Vi håper institusjonene tar til seg funnene i rapporten og jobber for sikre mer faglig innhold knyttet til universell utforming, sier Kaja Ingdal Hovdenak, leder i NSO

Foto: NSO/Skjalg Bøhmer Vold

– Det er viktig at de som skal utvikle fremtidens produkter og tjenester får kompetanse til å gjøre disse tilgjengelig for alle. Det er nødvendig for å skape et mer inkluderende samfunn. Vi håper institusjonene tar til seg funnene i rapporten og jobber for sikre mer faglig innhold knyttet til universell utforming, sier Kaja Ingdal Hovdenak, leder i NSO.

Med et stadig mer digitalt og komplekst samfunn, er behovet for løsninger som fungerer for alle viktigere enn noen gang.

– Universiteter og høgskoler er viktige samfunnsutviklere. Vi forventer at de tar sin del av ansvaret for å utdanne studenter med tilstrekkelig kunnskap om universell utforming avslutter Kvernevik.