Hopp til hovedinnhold

Fem lærere får pris for sine eTwinning-prosjekter

Publisert: 12. februar 2025

De beste norske eTwinning-prosjektene i 2024 er kåret. Se hvem som vant og hva de har fått til.

Gjennom eTwinning har lærere mulighet til å samarbeide digitalt med andre barnehager og skoler i Europa. Her kan du lese om hvilke prosjekter som har blitt tildelt pris i 2024. Alle vinnerne får et sertifikat og 5000 kroner i premie.

Musikk som brobygger i barnehagen

På barnehagenivået var det Jeanette Veddegjerde og Anita Eikrem fra Sunde barnehage som vant prisen med prosjektet “Listen to my song”.

De to barnehagelærere samarbeidet med barnehager fra Frankrike, Spania og Slovakia og delte tradisjonelle sanger fra hjemlandene gjennom videoer.

– Det unike var at barna sang direkte til hverandre. Vi brukte og symboler i musikkvideoene for å gjøre sangene lettere å forstå, forteller Jeanette Vedegjerde.

– Samtidig erfarte vi hvor utfordrende det kan være å kommunisere når vi ikke snakker samme språk. Vi hadde også to live-møter, noe som gjorde samarbeidet mer levende.

Barna syntes at det var spennende å dele sine sanger med barn fra andre land.

Nå er Sunde barnehage allerede i gang med et nytt eTwinning-prosjekt, hvor de yngste barna utforsker fargenavn på ulike språk. I tillegg planlegger de et prosjekt for de eldste barna, hvor de skal lære kroppsdelenes navn på flere språk, ved å bruke den kjente sangen "Hode, skulder, kne og tå."

Koding og samarbeid på barneskolen

Klassebilde av en skoleklasse.

Renate Furenes fra Sviland skule vant prisen for beste eTwinning-prosjekt på barneskolenivå med "Let’s Code for ErasmusDays"-prosjektet. '

[@portabletext/react] Unknown block type "undefined", specify a component for it in the `components.types` prop

Elevene var svært engasjerte og motiverte av å se at elever fra andre land jobbet med de samme oppgavene

Renate Furenes

Prosjektet som er initiert av en rumensk lærer, samlet lærere og elever fra hele Europa med mål om å lære mer om koding og digitale spill, samtidig som deltakerne fikk innsikt i andre europeiske land.

– Elevene var svært engasjerte og motiverte av å se at elever fra andre land jobbet med de samme oppgavene, og de fikk erfaring med interkulturelt samarbeid, sier Renate, som vant prisen også i fjor.

Lærerne øvde seg på utvikling av pedagogiske spill, og både elever og lærere lærte mye om egne og andres kulturer gjennom prosjektet.

Julekort på tysk på ungdomstrinnet

På ungdomstrinnet var det tysklæreren Sarka Hegvik fra Huseby ungdomsskole som stakk av med prisen for prosjektet "Frohe W-EU-nachten".

Prosjektet handler om å dele juletradisjoner i Norge, Tyskland og Ungarn. Elevene skrev og sendte julekort og oppskrift på julekaker til hverandre.

– Alt var nytt for meg, og jeg følte meg som Alice i Eventyrland, sier Sarka, som gjorde sitt første eTwinning-prosjekt.

– Jeg måtte lære alt fra bunnen av - hvordan TwinSpace (prosjektside på eTwinning-plattformen) fungerer, hvordan man bruker ulike digitale verktøy, og hvordan man samarbeider kreativt på nett, forteller hun.

Ønsker å delta i et nytt prosjekt

Selv om læringskurven var bratt, var prosjektet en suksess. 

– Jeg er mest stolt av at alle elevene syntes det var gøy og ønsker å delta i et nytt eTwinning-prosjekt.

Sarka roser eTwinning for å være inkluderende. 

– Alle elever, uansett faglig, språklig eller sosial kompetanse, kan være med og bidra. Alle følte seg sett, og prosjektet skapte mestring og glede for hele klassen. 

Sarka og elevene hennes fortsetter samarbeidet med prosjektpartnerne og jobber nå med et nytt eTwinning-prosjekt om vårfester og tradisjoner.

En virtuell sykkeltur på videregående

11 elever står på rekke og holder opp tre diplomer.

På videregående trinn var det Katharina Frank Bernstein fra Kvaløya vgs med prosjektet sitt "Rad&Spaß durch Europa" som vant. I prosjektet deltok tyskelever fra Belgia, Sverige, Norge og Tsjekkia på en virtuell sykkeltur gjennom Europa, der de løste ulike oppgaver i internasjonale lag.

– Elevene syntes det var spennende å møte jevnaldrende fra andre land og høre hvordan de snakker tysk. De likte også variasjonen i undervisningen som prosjektet ga, sier Katharina.

Bli med i eTwinning-familien du også!

Både Sarka og Katharina møtte sine prosjektpartnere på eTwinning-kontaktseminarer. Der ble de introdusert for eTwinning, og nå er de begge eTwinning-ambassadører.

– Jeg vil varmt anbefale å melde seg på et eTwinning-seminar. Du får mulighet til å reise utenlands, møte erfarne eTwinnere, og utvikle prosjektideer sammen med andre lærere, sier Sarka.

Katharina har også et råd til lærere som vurderer eTwinning:

– Hopp i det, ikke alt må være perfekt, det er en prosess som er lærerikt for alle involverte.