Policies for researcher development – an international mapping
Denne rapporten gir et innblikk i politikkutformingen knyttet til forskerkarrierer og forskerutvikling i EU og utvalgte europeiske land. Temaer knyttet til karriereveiledning er også belyst, i den grad dette ble funnet eller omtalt.
Utgiver:Proba samfunnsanalyse i samarbeid med Høyskolen Innlandet, på oppdrag fra HK-dir.
Denne rapporten gir et innblikk i politikkutformingen knyttet til forskerkarrierer og forskerutvikling i EU og utvalgte europeiske land. Temaer knyttet til karriereveiledning er også belyst, i den grad dette ble funnet eller omtalt.
Utvalgte funn fra rapporten:
Det er funnet få eksempler på enkeltland som jobber med politikkutforming for forskerutvikling generelt, og karriereveiledning for unge forskere spesielt. Dette er imidlertid mer utviklet på EU-nivå.
Storbritannia utmerker seg som ledende nasjon på feltet, spesielt innen utvikling av standarder.
En rekke UH-institusjoner i Europa har frivillig forpliktet seg til EURAXESS sine standarder for forskerutvikling, der også karriereveiledning inngår.
I de engelskspråklige dokumentene som er undersøkt, inngår karriereveiledning gjerne i en bredere karriereutviklingssammenheng. Dette gjenspeiler seg i begrepsbruk; mens undersøkelsen har identifisert eksempler på «career development», er dette i liten grad tilfelle for «career guidance». Også innholdsmessig er karriereveiledning ofte bakt inn i de bredere forskerutviklings- og karriereutviklingssammenhengene.
I andre land blir eventuell karriereveiledning for unge forskere primært synlig i praksisfeltet, og i mindre grad i policydokumenter og styringsdokumenter. Dette gjelder spesielt på nasjonalt nivå, men et stykke på vei også på institusjonsnivå.
Rapporten er utarbeidet av Proba samfunnsanalyse i samarbeid med Høyskolen Innlandet, på oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir.)