Exploring the roles, qualifications and skills of career guidance professionals in schoolsAn international review
Rapporten presenterer en oversikt over fem land som det er relevant for Norge å sammenligne seg med, og som vi kan lære av, organisering og kvalitetssikring av karriereveiledning i skolen: England, Island, New Bruncwick (Canada), Irland og Sverige.
Utgiver:Tristram Hooley (professor ved Høgskolen i Innlandet og University of Derby), på oppdrag fra HK-dir
På oppdrag fra HK-dir har Tristram Hooley, professor i karriereveiledning ved Høgskolen Innlandet og University of Derby, undersøkt internasjonale eksempler på organisering og kvalitetssikring av karriereveiledning i skolen. Rapporten presenterer en oversikt over fem land som det er relevant for Norge å sammenligne seg med, og som vi kan lære av: England, Island, New Bruncwick (Canada), Irland og Sverige.
Kartleggingen ser blant annet på eventuelt lovverk som regulerer karriereveiledning i skolen, hvilke kvalifikasjoner som karriereveilederne forventes å ha, rollen som karriereveileder, eventuelle kompetansestandarder og mekanismer for kvalitetssikring. I tillegg presenterer rapporten anbefalinger for videre utvikling i norsk kontekst.