Podkast

Her finner du en oversikt over podkaster fra direktoratet. Du finner de også der du vanligvis lytter til podkast.

    Kvalitetstid

    Faglig påfyll for deg som jobber med utdanning.

    Hvordan kan deltakelse i en europeisk fotballiga bidra til å nå mål i læreplanen?

    I denne episoden av Kvalitetstid besøker vi Apalløkka ungdomsskole i Oslo. Skolen er med i Erasmus+-prosjektet Community Champions League, en europeisk liga for niendeklassinger. Her er også berømte lag som Chelsea og Benfica med. Arbeidet ledes av to tidligere fotballproffer, selveste Moa (Mohammed Abdellaoue) og Kamal Saaliti. Rektor Elisabeth Dullum, som også er tidligere fotballspiller, er en av pådriverne bak prosjektet.     

    Hvordan bidrar dette prosjektet til inkludering? Og hva skjer med elevene når gode holdninger teller like mye som det å score mål? 

    Les oppsummering av samtalen: Fotball og inkludering

    Gir digital vurdering bedre læringsutbytte for studentene?

    Digital vurdering blir stadig nevnt som et virkemiddel for å styrke læring og for å øke deltagelse i høyere utdanning, for eksempel gjennom fleksibel utdanning. Birgit Rognebakke Krogstie og Thomas Gjesteland er gjester i denne episoden av Kvalitetstid. De deler sine tanker om muligheter og utfordringer, diskuterer aktuelle spørsmål og forteller hvordan de jobber i Sentre for fremragende utdanning for å utvikle god digital vurdering.

    Les oppsummering av samtalen - Vurdering og digitalisering: Kva er stoda i 2022?

    Hvordan får vi til med og bedre praksis i utdanning?

    Det er et mål at flere studenter skal få mer og bedre praksis i studiene sine. Samtidig er praksis en læringsform som krever mye tilrettelegging for å sikre studentene et godt læringsutbytte, særlig i profesjonsutdanninger med mye obligatorisk praksis. Gjestene i denne episoden av Kvalitetstid er Wenche Wannebo – studieleder ved sykepleierutdanningen ved Nord universitetet i Namsos, og Linda Fisher-Høyrem - forsker ved Institutt for sosiologi og sosialt arbeid ved Universitetet i Agder. De jobber begge med å utarbeide nye og innovative måter å organisere og finansiere praksis. Kan det bidra til flere og bedre praksisplasser?

    Circle U - en ambisiøs europeisk universitetsallianse

    Universitetet i Oslo har fått 50 millioner kroner fra Erasmus+ for å utvikle et felles europeisk universitet sammen med universiteter i seks andre land. Er det mulig å ta sju universiteter fra sju europeiske land, kna dem sammen – og komme opp med én sømløs europeisk universitetscampus? Og i så fall: Hvordan ser fremtidens universitet ut da? «Circle U» heter denne ambisiøse europeiske universitetsalliansen som Universitetet i Oslo går i bresjen for, sammen med berømte partnere over hele Europa: King’s College i London, Humboldt-Universität i Berlin, og Université de Paris, for å nevne noen av partnerne.

    Gjester i denne episoden av Kvalitetstid er fra Universitetet i Oslo og er aktive i Circle U: Bjørn Stensaker (viserektor for utdanning), Oline Sæther (medisinerstudent og studentpolitiker) og Tobias Bach (professor i statsvitenskap).

    Hvordan får man til studentpartnerskap i utdanning?

    I ti år har sentrene for fremragende utdanning arbeidet med kvalitetsutvikling der studentene deltar aktivt i utviklingsarbeidet. Hva kreves for å få til godt studentpartnerskap, og er det bare sentre for fremragende utdanning som kan få det til? Gjestene er Pernille Nerlie fra BioCEED og Øystein Kolstad Kvalø fra CELL.

    Observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten: Utdanning som skal forhindre alvorlig sykdom

    Norsk helsevesen står overfor stadig flere eldre med høy levealder og sykere pasienter enn tidligere, og det er viktig å oppdage symptomer tidlig for å unngå forverring av sykdom og hindre unødvendige sykehusinnleggelser. I denne episoden får vi høre mer om etableringen av etter- og videreutdanningen “Observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten”, og gjestene er Gry Ulvedalen og Annette Bjerkenes fra Fagskolen i Viken. Fagskolen i Viken vant Utdanningskvalitetsprisen for høyere yrkesfaglig utdanning 2021 for arbeidet med dette studiet.

    Fremtidens europeiske universitet: Hva er det - og vil det bety for studenter og folk flest?

    Hvordan ser framtidens universitet ut? Kanskje reiser studentene fritt over landegrensene, og løser reelle samfunnsutfordringer? Kanskje har universitetet som vi kjenner det, blitt historie? Universitetet i Stavanger og deres europeiske partnere har fått hele 50 millioner kroner fra EU for å utvikle et felles «European University». Hva gjør de, hva har de oppnådd, og hvilke tips har de til andre som ønsker å danne slike allianser? For prorektor Astrid Birgitte Eggen handler samarbeidet om å få utvikle og påvirke den europeiske utdanningsfronten. Førsteamanuensis Dag Husebø jobber hands on med internasjonale student- og ansattgrupper som løser autentiske utfordringer fra næringslivet. Studenten Tim Marshall vil utvikle de gamle kornsiloene i Stavanger øst til en grønn og sosial oase for byens innbyggere.

    Hvilke betydning har tilhørighet og profesjonsidentitet for gjennomføring av høyere utdanning?

    Hva kan gjøres for å styrke gjennomføring av høyere utdanning? ProTED – Senter for fremragende lærerutdanning har jobbet mye med gjennomføring, og prosjektene PROMO og Oppstart med STIL er to løsninger på samme utfordring. Gjestene er Kirsti Lyngvær Engelien fra Universitetet i Oslo og Siw Skrøvset fra UiT Norges arktiske universitet.

    Hvordan utvikles de moderne dannelsesemnene i høyere utdanning?

    Hvilke ferdigheter og kompetanse trenger dagens studenter i møte med arbeidslivet? Og hvordan utvikles de nye dannelsesemnene i høyere utdanning? Bjørn Sortland er emneansvarlig og leder for fagseksjonen for Eksperter i team ved NTNU. Anette Myhre Momrak leder utviklingsprosjektet Innovasjon i team ved Universitetet i Sørøst-Norge. 

    Er kulturendring en forutsetning for å kunne jobbe med innovasjon i utdanning?

    I et senter for fremragende utdanning er det sentralt å utvikle innovative måter å jobbe med utdanning. Er kulturendring en forutsetning for å lykkes? Vi snakker med to sentre innen veldig ulike fagfelt om nettopp hvordan de jobber med kulturendring. Gjestene er Vigdis Vandvik  fra Senter for fremragende biologiutdanning (bioCEED) og Jon Helge Sætre fra Senter for fremragende musikkutøving (CEMPE).

    Frafall i skolen: Hvorfor skjer det - og hvordan hindre det?

    Bortimot 1 av 4 norske ungdommer klarer aldri å gjennomføre videregående opplæring. Også i høyere utdanning er frafall er stort problem. Er det likevel mulig å se for seg en fremtid der ingen faller ut? Mette Bunting ved Universitetet i Sørøst-Norge har fått flere millioner kroner fra EU for å bekjempe frafall ikke bare i Norge, men i hele Europa. Hva skal til for at hun og hennes partnere lykkes? Første steg er å involvere de det gjelder: De unge selv. Barnevernspedagog Volga Gooran mener at det sosiale må på plass aller først.

    Poddskolen

    Gjennom 10 episoder skal Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu lære deg hvordan du enkelt kan begynne å lage lydinnhold som en del av et undervisningsopplegg. Følg med i denne kanalen for å få med deg de lærerike, nyttige og underholdende episodene! Camilla har skrevet og produsert over 80 podcast-episoder til ulike podcaster, og har skrevet manus og laget lydfiler til ulike tv-produksjoner. Uten forkunnskaper laget hun sin første podcast for Lingu i 2019 med språklæringspodcasten “Norskpodden” som i dag har lyttere i 153 ulike land.

    Poddskolen: Velkommen!

    I denne podcasten deler Camilla sine erfaringer med å jobbe med lydproduksjon med enkelt lavkostnads-utstyr og for deg uten forkunnskaper. Camilla og Pia loser deg gjennom hva du bør - og hva du ikke bør gjøre når du skal lage underholdende og lærerikt lyd-innhold med et overordnet pedagogisk formål. Med på reisen er også podcast-nybegynnerne Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge som skal i gang med sin egen podcast!

    Poddskolen #1: Hvordan lage podkast

    I denne episoden reflekterer Pia Lorentzen Skjennum og Camilla Cahill fra Lingu, sammen med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge, rundt hva fordelene med podcast i undervisning er, og hva som er nøkkelelementer for å lykkes. Camilla går også gjennom noen av fallgruvene som du bør være oppmerksom på når du skal planlegge en podcast skreddersydd for en spesifikk målgruppe.

    Poddskolen #2: Hvordan planlegger jeg god podkastproduksjon og godt innhold?

    I denne episoden reflekterer Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu, sammen med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge om verdien av god planlegging, og om hvordan du som allerede er vant til å planlegge undervisningsøkter kan overføre dette til podcastproduksjonen din. Vi om viktigheten av å kjenne målgruppen sin og stikke fingern i jorda underveis for å justere innhold. Camilla forteller om hvordan hun planlegger sine podcaster Norskpodden og Unmuta.

    Poddskolen #3: Hva trenger jeg av teknisk utstyr?

    I denne episoden reflekterer Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu, sammen med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge om kostnader knyttet til podcastproduksjon. Vi hjelper deg å velge det utstyret som er nødvendig for å starte opp, tilpasset både et lite og et litt romsligere budsjett. Du lærer om ulike typer mikrofoner og redigeringsprogrammer, og du får høre mer om hvilke løsninger som kan passe best for deg og ditt budsjett i oppstartsfasen.

    Poddskolen #4: Hvordan tilrettelegge for gode opptak uten tilgang til studio?

    I denne episoden snakker vi om lyd og hvorfor det er like viktig å innrede et rom for opptak som det er å ha en god mikrofon. Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge rundt i deres kontorlokaler på leting etter en passende plass å spille inn med optimale opptaksforhold, slik at de kan sette i gang med selvsikkerhet når de spiller inn sin første episode.

    Poddskolen #5: Hva er god stemmebruk?

    I denne episoden reflekterer Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu, sammen med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge om viktigheten av god stemmebruk. Du lærer små grep du kan gjøre for å sørge for å holde lytterne dine engasjerte og med deg gjennom hele episoden. I denne episoden rundt hva god stemmebruk faktisk er, og vi gjør noen øvelser med dem i studio slik at de er godt rustet til å starte opptak.